Nijakych bankiv, kafe i restoraniv – katehoryčno zapevnyv VVS Ukrajina dyrektor “Ukrajinśkoho kuĺturno-duchovnoho centru” Viktor Pylypčuk.
Same tak, za slovamy predstavnykiv “Posoĺstva Božoho” oficijno nazyvajeťsia te, čo v presi vže ochrestyly “Isuslendom”.
Pislia toho, jak heneraĺna prokuratura zvynuvatyla kerivnyka cerkvy – hromadianyna Niheriji Sandeja Adeladžu – u šachrajstvi ta v učasti u zločynnij orhanizaciji razom z inšymy liuďmy, presa i suspiĺstvo krytyčno reahuje na plany relihijnoji hromady zbuduvaty svij chramový kompleks.
U cerkvi ž stverdžujuť, čo požertvy zbyrajuť dobroviĺno i hrošej zarobliaty ne planujuť.
“Nijakoji komerciji”…
“Jak liudy jizdiať do Dysnejlendu, tak v nas bude Isuslend. Jak jizdiať do Paryža, tam stojať čerhy – tak u nas stojatymuť čerhy, aby potrapyty na služinnia. Tut bude use: banky, kafe, nu use, use, use. Ce bude dyvna krajina”, – same čerez ciu cytatu, jaku nibyto vyholosyla zi sceny “Posoĺstva Božoho” pomičnycia pastora, plany cerkvy švydko obrosly osudom.
U presi z’javylysia
Klacnuty
povidomlennia, načebto prychožan zaklykaly “skynutysia” po 100 dolariv, abo tysiaču hryveń. V “Posoĺstvi Božomu” ce rišuče zaperečujuť i nahološujuť, čo vsi požertvy zbyrajuť vykliučno dobroviĺno:
“Tiĺky tak budujuťsia pravoslavni chramy, tiĺky tak budujuťsia jevanheĺśki budynky molytvy. I my tež budujemo vsi razom, usijeju spiĺnotoju, potycheńku – chto skiĺky može. Chtoś može 1000 hryveń požertvuvaty, a chtoś 10 – my radi i tomu, i tomu”, – zapevniaje člen Apostoĺśkoji rady cerkvy “Posoĺstvo Blahoslovennoho Carstva Božoho dlia vsich narodiv”, holova Rady Duchovnoho upravlinnia cerkov jevanheĺśkych chrystýan Ukrajiny jepyskop Anatolij Bilonožko.
U joho “rezydenciji” v budivli, schožij na ti, jaki kýivśka vlada nazyvaje “malymy architekturnymy formamy”, Sandej Adeladža prysutnij lyše u vyhliadi maleńkoho foto na stini. A če nepodalik – poruč iz vchodom u budivliu, de provodiať služinnia, – je banner, iz jakoho temnoškirý pastor zaklykaje prychožan zrobyty svij vklad u budivnyctvo.
V cerkvi kažuť, čo vidlunnia kryminaĺnoho peresliduvannia jich lidera dosi zavažaje zajmatysia svojimy spravamy.
“Ce ne Sandej zbyraje. Ce prychožany sami dlia sebe žertvujuť. Hromada vykliučno za dobroviĺni požertvy buduje dlia sebe”, – zapevniaje Viktor Pylypčuk, jaký keruje budivnyctvom. – Nijakoji komercijnoji dijaĺnosti”.
U cerkvi zapevniajuť, čo zbir hrošej veduť absoliutno prozoro, jich vykorystannia kontroliujuť speciaĺni cerkovni orhani ta statut. Na sajti cerkvy jiji lider rehuliarno
Klacnuty
zvituje pro proces.
…i “žodnych lendiv”
“Vsi ci roky my mrijaly pro svij dim molytvy. Pro misce, de my mohly b provodyty naši obriady, propoviduvaty slovo Bože. De mohly b zbyratysia liudy”, – pojasniuje Anatolij Bilonožko.
Vin kaže, čo cerkva naličuje ponad 20 tysiač členiv u 40 krajinach svitu, i lyše v Kýevi je 3 desiatka hromad. Raniše vony zbyralysia v kinoteatrach, ofisach i sportzalach.
Teper velyka budivlia, zzovni schoža na torhový kompleks, v rajoni Osokorky na livomu berezi Dnipra vmičuje 3,5 tysiači virujučych. Za slovamy predstavnykiv cerkvy, vona stanovyť 45% majbutnioho kompleksu. Zhodom tut planujuť poduvaty če pidzemný parkinh, 1 velyke i 5 maleńkych prymičeń ta hoteĺ.
“Tobto, ce ne hoteĺ – triochzirkový, jak dechto pyše. A same hostynný korpus. U nas bude velyčezna budivlia, liudy prýizdytymuť z usioho svitu – my jich tam rozseliuvatymemo”, – pojasniuje Viktor Pylypčuk, reahujučy na krytyku, jaka vže z’javylasia v presi.
Analohični hoteli dlia palomnykiv dijuť i poblyzu inšych chramiv, v tomu čysli na terytoriji Kýevo-Pečerśkoji lavry.
U planach “Posoĺstva Božoho” – orhanizuvaty u svojich majbutnich sporudach hurtky dlia ditej, zajmatysia doškiĺnoju ta škiĺnoju osvitoju, navčanniam dlia doroslych – napryklad, vlaštuvaty klasy komp’juternoji hramoty. Kažuť – orhanizovuvaty vse ce buduť sami prychožany.
“U nas je vsia proektna dokumentacija, de vkazane ciliove pryznačennia zemli. Ce – budivnyctvo i obsluhovuvannia Ukrajinśkoho duchovno-kuĺturnoho centru. Zverniť uvahu – tam nemaje žodnych lendiv”, – prodovžuje Viktor Pylypčuk.
Terytorija dilianky, jaku orenduje cerkva, stanovyť 2,6 hektary. Ce značno menše, niž zajmaje, na pryklad, paryźký “Dysnejlend” pločeju majže 2 tysiači hektariv.
Tiń Adeladži
U “Posoĺstvi Božomu” kažuť, čo zahaĺna vartisť jichnioho budivnyctva stanovyť ponad pivmiĺjarda hryveń. Koly usi roboty zaveršať ostatočno – u planach ne zaznačeno. Za slovamy predstavnykiv cerkvy, ce zaležyť vid ekonomičnoji sytuaciji v krajini ta požertv prychožan.
Proces prosuvajeťsia poviĺno če j čerez te, čo cerkva straždaje vid uperedženoho stavlennia na tli vysunutych Sandeju Adeladži zvynuvačeń – čynovnyky ne prychovujuť znevažlyvoho stavlennia, a vsi dozvoly potrebujuť značno biĺšych zusyĺ, stverdžujuť u cerkvi.
Vtim, relihijeznaveć Viktor Jelenśký vvažaje taku sytuaciju zakonomirnoju: “Uperedženisť stosovno “posoĺstva Božoho” maje pevne pidgruntia. Na pryklad, vidomo, čo pastor Adeladža ne prosto obgruntovano pidozriuvaný v jakychoś aferach, pov’jazanych z King’s Capital, ale i buv ob’jektom duže žorstkoji krytyky z boku jevanheĺskych hromad – jevanheĺskych chrystýan-baptystiv, p’jatdesiatnykiv i dejakych inšych spiĺnot”.
Vlitku mynuloho roku heneraĺna prokuratura Ukrajiny
Klacnuty
zaveršyla slidstvo i zatverdyla obvynuvaĺný vysnovok u spravi hrupy kompanij King’s Capital.
Sered osib, jaki v nij fihurujuť, je j pastor Sandej Adeladža. Za vysnovkamy slidstva, protiahom 2006-2008 rokiv King’s Capital prýmala u virian cerkvy “Posoĺstva Božoho” vnesky pid vysoki vidsotky, ale v 2007 roci prypynyla vykonuvaty svoji borhovi zobov’jazannia.
Suma zbytkiv stanovyť 52 miĺjony hryveń, poterpilymy vyznani 612 osib. Sam Sandej Adeladža stverdžuvav, čo žodnoho stosunku do zalučennia hrošej do kompaniji ne maje. Prychyĺnyky “Posoĺstva Božoho” perekonani, čo spravu porušyly v ramkach “mižrelihijnych rozborok”.
Relihijnych svobod pomenšalo
Viktor Jelenśký, odnak, stverdžuje, čo protestantśkym hromadam v Ukrajini spravdi žyveťsia nelehko: “Uperedžene stavlennia do relihijnych menšyn isnuje u bahatioch mistach Ukrajiny i ne zustričaje naležnoji reakciji z boku miscevych orhaniv vlady”.
Za joho slovamy, sytuacija iz relihijnymy svobodamy v Ukrajini vprodovž ostannich dvoch rokiv pohiršylasia zahalom. Osoblyvo, stverdžuje relihijeznaveć, ce bulo pomitnym u peršý rik pislia prychodu prezydenta Janukovyča do vlady.
“Uperedžene stavlennia do relihijnych menšyn isnuje u bahatioch mistach Ukrajiny i ne zustričaje naležnoji reakciji z boku miscevych orhaniv vlady.“
Relihijeznaveć Viktor Jelenśký
Viktor Jelenśký kaže, čo tysk ostannim časom čynyly i na pravoslavni cerkvy Kýivśkoho patriarchatu, jakych namahalysia perevesty v “pravyĺnu jurysdykciju”. A hreko-katolyćki zaznavaly obraz z boku vyčoho kerivnyctva deržavy, ne otrymavšy pryvitannia z Rizdvom.
Vtim, protestantam, jaki stanovliať 4% vid dorosloho naselennia Ukrajiny, značno važče otrymaty dozvil na budivnyctvo svoho molytovnoho budynku.
“Tak prýniato v Ukrajini, čo, v osnovnomu, pravoslavni sviačenyky otrymuvaly pozytyvni vidhuky vid vlady. Nu če deś katolyky, možlyvo. A my vidnosymosia do protestantśkoho napriamku chrystýanstva, čy jevanheĺśkoho chrystýanstva – možna če tak skazaty”, – rozpoviv jepyskop Anatolij Bilonožko iz “Posoĺstva Božoho”.
Vodnočas, značno menše problem iz cym u predstavnykiv Ukrajinśkoji pravoslavnoji cerkvy Moskovśkoho patriarchatu, jaki, sered inšoho, budujuť v Kýevi Sviato-Voskresenśký sobor – vin koštuje 8 miĺjardiv hryveń i maje buty najbiĺšym chramom u Jevropi.
Krim soboru na dilianci pločeju u ponad 3,5 hektary takož planujuť sporudyty konferenc-centr na tysiaču misć, telestudiju, hoteĺ dlia palomnykiv, ta nevelyke ozero.
U 2010 roci u Kýevi
Klacnuty
protestuvaly proty vydilennia hrošej dlia budivnyctva cioho chramu z miśkoho biudžetu.
Vidkryty vsi posylannia u tabach: [1 – 4]