Za joho slovamy, čo v Ukrajini neobchidno u cej deń všanovuvaty pam’jať zahyblych.
«Dumaju, same take vidznačennia bulo b najbiĺš prýniatnym dlia ukrajinciv i takym, čo malo by pomyryty ukrajinciv, nezaležno vid toho, po jaký bik v cij vijni vojuvaly jichni predky. Sprava v tomu, čo sproba predstavyty ciu vijnu jak Velyku vitčyznianu i 9 travnia jak velyku Peremohu v nij – ce vidholosky radianśkoho mifu, jaký namahalysia predstavyty v cij vijni v čorno-bilych koliorach, v jakij z odnoho boku buly nimci, z inšoho – tak zvani «naši», – zajavyv vin.
«Ale naspravdi dlia ukrajinciv cia vijna bula če odnijeju trahedijeju, v jakij ukrajinci často vojuvaly proty ukrajinciv i za čuži interesy. A tomu dlia nas zaveršennia cijeji vijny malo by vlasne vyznačatysia jak pomynannia pam’jati tych žertv, jaki zahynuly v cij vijni za čuži interesy», – dodaje istoryk.
Za slovamy V’jatrovyča, z istoryčnoji točky varto hovoryty pro Druhu svitovu vijnu, a ne Velyku vitčyznianu vijnu.
«U chronolohičnych ramkach cej termin – šyršý, počynajeťsia v 1939 i zakinčujeťsia 1945 rokom. I vona je biĺš bahatomanitnoju i bahatokolirnoju, niž prostý čorno-bilý narod, jakomu proponujeťsia koncepcija Velykoji Vitčyznianoji vijny», – zaznačyv vin, zauvažyvšy, čo «bentežyť, čo zaraz ukrajinśka vlada vidnovliuje cej radianśký mif».
Jak zaznačyv V’jatrovyč, Ukrajini vidijšla vid cioho mifu, počynajučy z 2005-2006 rokiv.
«Po-perše, z pidručnykiv znyk cej propahandystśký termin Velyka vitčyzniana vijna, a micno utverdyvsia – Druha svitova vijna… Na žaĺ, vidznačennia (9 travnia jak Deń Peremohy – Red.) v Ukrajini povernulysia 2010 roku, ale ja dumaju, čo ce lyše recydyvy i vidholosky radianśkoho mynuloho. JA perekonaný, čo zi zminoju vlady cia tradycija perestane žyty», – vvažaje vin.
Vodnočas V’jatrovyč zaznačaje, čo 9 travnia vvažajuť sviatom uže naviť ne vsi postradianśki krajiny.
«Do prykladu krajiny Baltiji vže prýednalysia do jevropejśkych krajin i ne vidznačajuťsia ce jak pevne triumfaĺne sviato. Sviatkujuť lyše ti krajiny, jaki, na žaĺ, perebuvajuť pid biĺšym vplyvom Rosiji i de sposterihajeťsia taký neoradianśký renesans. I važlyvo – v Ukrajini na deržavnomu rivni vidznačajeťsia Deń peremohy, natomisť z kožnym rokom ihnorujuť zokrema Dnia pam’jati žertv holodomoru v Ukrajini, čo perevažno vidbuvajeťsia z iniciatyvy hromadśkosti i pry nechtuvanni centraĺnoji vlady», – dodav V’jatrovyč.
Nahadajemo, Ĺvivśka miśka rada uchvalyla rišennia pro ohološennia 8-9 travnia u misti Ĺvovi Dniamy skorboty za zahyblymy u Druhij svitovij vijni ta žertvamy totalitarnych režymiv. Vodnočas, deputaty pidtrymaly uchvalu, jaka peredbačaje zaboronu vykorystannia okupacijnoji symvoliky SRSR, komunistyčnoji i nacystśkoji symvoliky na terytoriji Ĺvova.
Krim cioho, Ivano-Frankivśka miśka rada oholosyla na terytoriji mista 9 travnia Dnem skorboty za zahyblymy u Druhij svitovij vijni. Deputaty takož zaboronyly v oblasnomu centri rozmičennia na budynkach i sporudach pidprýemstv, ustanov i orhanizacij nezaležno vid formy vlasnosti symvoliky neisnujučych i nevyznanych deržav (vijśkovych formuvań).
Prem’jer-ministra Mykola Azarov rozkrytykuvav ci rišennia, zaznačyvšy, čo vony – nezakonni.
“Choču skazaty vam odnoznačno: ja vvažaju, čo oblasni rady prýmajuť absoliutno nezakonni rišennia. Biĺše toho, amoraĺni rišennia. Nazyvaty velyke sviato Deń peremohy Dnem skorboty – ce obražaty pam’jať antyfašystiv, vojiniv-sojuznykiv, jaki po suti dozvolyly, v tomu čysli i cym deputatam korystuvatysia svitom i demokratijeju”, – dodav Azarov.
Vidkryty vsi posylannia u tabach: [1 – 3]