«Kremĺ počuvaje sebe komfortniše, zastosovujučy torhovi obmežennia ta “reaĺnu polityku”, ale majučy u rozporiadženni lyše hroši ta deševý haz, vin ne maje inšoji aĺternatyvy. U sferi idej Rosija ne maje ničoho, čo nahaduvalo b provladni ideji mynuloho: panslavizm 19 stolittia ta komunizm 20 stolittia», – pyše The Economist.
U zv’jazku z cym RF perebuvaje u procesi pošuku novoho ideolohičnoho kursu. Odnym iz proektiv u cij haluzi je stvorennia federaĺnoji agenciji “Rossotrudnyčestvo” , na meti jakoji – rozvytok družnioho stavlennia za kordonom. Ta cej proekt – ne jedyný: «Naviť važlyvišym, prynajmni symvolično, je propahuvannia ideolohičnoho konceptu “Russkoho mira”, abo ž rosijśkoho svitu, čo stavyť Moskvu u centr pravoslavnoji cyvilizaciji perevažno rosijśkomovnych nacij. Joho oserdia – try schidnoslov’janśki deržavy – Biloruś, Rosija ta Ukrajina, jaka, na dumku Kirilla I – neoficijnoho lidera ruchu – povynna zberehty duchovnu ta kuĺturnu jednisť z Rosijśkoju pravoslavnoju cerkvoju».
«Naskiĺky uspišnymy buduť rosijśki arhumenty – inše pytannia. Bahato ukrajinciv vbačajuť u cij kampaniji če odnu sprobu vykrasty častynu jichnioji kuĺtury ta znyčyty reštu», – pyše The Economist.
«Inše slabke misce rosijśkoji stratehiji – pohliad nazad, a ne vpered. Dlia efektyvnosti, “m’jaka vlada” povynna zasnovuvatysia na pevnij obicianci majbutnioho dostatku: členstvo v JES peredbačaje pokračennia žyttievych standartiv; Ameryka prahne pošyrennia liberaĺnoji demokratiji. Ideja “Russkoho mira” lyše ohliadajeťsia na spiĺne mynule, ridko zhadujučy pro majbutnie», – nahološuje vydannia.
Vidkryty vsi posylannia u tabach: [1 – 4]