Liubko Dereš: naviť u Demona je serce

Liubko Dereš

Molodý, ale vže dosyť vidomý pyśmennyk Liubko Dereš u ciohoričnomu konkursi Knyha roku VVS predstavlený bollivudśkoju prytčeju “Ostannia liubov Asury Macharadža”. V ciomu interv’ju vin rozpovidaje pro svoju knyhu ta svitovu literaturu, v jakij, na joho dumku, majže vsi siužety – peredbačuvani.

VVS Ukrajina: Jak vy u kiĺkoch rečenniach možete rozpovisty, pro ščo vaša knyha?

Liubko Dereš: Ce istorija pro vidrodžennia počuttiv u sučasnomu sviti, de infantylizm, autyzm i impersonalizm faktyčno budujuť ce suspiĺstvo “nahiv”, jake opysano v knyzi.

Ce ščoś schože na bollivudśku lav-stori, jaka maje pevný alehoryčný pidtekst, tomu ščo misce diji vidbuvajeťsia v Ńju-Jorku, jaký opysaný jak jabluko.

Tobto, ce te jabluko, z jakoho počalosia padinnia Adama i Jevy, i jake opysuje sytuaciju, ščo v nij my perebuvajemo zaraz sami. Ce sproba povernutysia do počatku, sproba vidnajty sebe pervynnoho – pervynne vidčuttia liudyny, pervynne vidčuttia domu, jake bulo do padinnia.

Ce istorija pro svižisť počuttiv, pro te, ščo naviť u demona je serce, duša i naviť prokliatý može staty liudynoju.

VVS Ukrajina: A jak by vy sami vyznačyly žanr knyžky?

L. Dereš: Ce bollivudśka prytča.

VVS Ukrajina: Vam zakydajuť pevnu peredbačuvanisť siužetu romanu: demon Asura Macharadž zakochujeťsia v zemnu divčynu, pidijmajeťsia z pekla i zminiuje svit. Čy vbačajete vy sami ciu peredbačuvanisť v tvori i jak stavyteś do siužetiv, jaki je peredbačuvanymy?

L. Dereš: Meni zdajeťsia, ščo, v pryncypi, vsi siužety vže propysani. Neperedbačuvanych siužetiv ne isnuje. Tobto, isnuje, na dumku francuźkoho dramaturha Žorža Poĺti 36 siužetiv, i vsi inši siužety – ce jichnia variacija. Najkrašči siužety – ce perevireni siužety. Nedaremno antyčna drama mala pryblyzno tu samu strukturu skriź.

Bezumovno, ja rozumiju, ščo istorija liubovi, istorija liudyny, jaka zalyšaje svij dim, vyrušaje u mandry, na pošuky ščastia i vidnachodyť ce ščastia, – šče ce ne je jakaś oryhinaĺna istorija, ale ž sprava, mabuť, ne v oryhinaĺnosti, a v smakovi, jaký my vidčuvajemo.

Meni zdajeťsia, ščo vsi siužety vže propysani. I neperedbačuvanych siužetiv ne isnuje

Liubko Dereš, pyśmennyk

Meni zdajeťsia, suť literatury jakraz v tomu smakovi, jaký my vidčuvajemo vid toho perekazuvannia toho, ščo my vže znajemo. Tomu ščo literatura – ce je odna-jedyna istorija, jaku my perekazujemo na rizni lady. I sprava v tomu, z jakym smakom my vmijemo perekazuvaty te, ščo my i tak znajemo.

VVS Ukrajina: Vy kolyś skazaly v interv’ju pro odyn z svojich tvoriv, ščo kožen personaž – ce vy, ce jakaś hrań vašoji osobystosti. Čy možete te same skazaty pro “Ostanniu liubov Asury Macharadža”?

L. Dereš: Bezumovno, ce stosujeťsia kožnoho tvoru. Ne tiĺky cych ostannich. Prosto pyśmennyk mymovoli propuskaje kriź sebe vse, ščo vin bačyť. Dlia toho, aby zrozumity inšu liudynu, nam potribno znajty jakosti inšoji liudyny v samomu sobi.

Jakščo my chočemo opysaty Moriarti, zobrazyty joho, nam samym potribno staty Moriarti. Jakščo my chočemo zobrazyty Šerloka Cholmsa, nam potribno samym staty Šerlokom Cholmsom. Ce, po-mojemu, stosujeťsia kožnoho pyśmennyka.

Naviť koly nam vydajeťsia, ščo my opysujemo liudej zi storony, vse odno nam potribno jich prýniaty, vpustyty v sebe, i čym hlybše my vpustymo inšu liudynu, tym hlybše my možemo rozumity, jak vona zbudovana.

VVS Ukrajina: V jakomu z opysanych vamy svitiv liudynu možna zrozumity najkrašče – v sviti demoniv, liudej čy napivbohiv? De najkrašče seredovyšče, ščob zrozumity liudej?

L. Dereš: Bačyte, v tij davnioindijśkij modeli svitu, jaký schožý nače na trypoverchový budynok, liudy zajmajuť jakeś promižne stanovyšče. Miž dvoma krajnimy poverchamy. Otže, ce jakeś položennia, de to hrišať, to kajuťsia, to znovu hrišať. I v jakomuś iz misć romanu pro Asuru Macharadža ja porivniuju žyttia iz tancem, – ščo buty liudynoju, ce značyť zamyraty postijno v jakychoś pa miž odnoju ta inšoju storonoju. I ce postijne vyboriuvannia miž tym, kym my chotily by buty, i tym, kym my je naspravdi. Tak ščo ce vse – i svit demoniv, i svit napivbohiv – ce vse rizni storony našoho svitu, ce ti liudy, jakych my bačymo na vulyciach. I my vže znachodymoś v tomu misci, de najkrašče piznavaty liudynu.

VVS Ukrajina: Vy sebe vidčuvajete v jakomu z cych trioch svitiv?

L. Dereš: Bezumovno, ja jakraz znachodžuś v pozyciji liudyny, jaka namahajeťsia zrozumity sebe i zrozumity svojich koleh, svojich druziv, svojich blyźkych.

VVS Ukrajina: Vaš heroj Asura do pevnoji miry taký ideaĺný personaž v nadzvyčajnych umovach. Vin syĺný, sprytný, rozumný. Tobto, ce taký romantyzm, tak?

L. Dereš: Bezumovno. V ciomu je pevna dolia ironiji, tomu ščo jak u kožnomu bollivudśkomu fiĺmi povynen buty i šliachetný, i doskonalý personaž. Ce potribno dlia toho, aby naši čuttia dosiahly jakojiś čystoty i tij čystoti prýšly do kuĺminaciji. Tobto, mene cikavyť katarsys u čytača. A meni zdajeťsia, ščo katarsys možlyvý lyše todi, koly možna, prynajmni, inodi vykorystovuvaty taki čysti tony i vidkryti koliory, jak ce nazyvajeťsia u žyvopysi.

VVS Ukrajina: Jakščo pohovoryty zahalom pro ukrajinśku literaturu, jakoho tvoru vam brakuje jak čytačevi v ciomu ukrajinśkomu konteksti, i čy vy namahajetesia stvoryty taki tvory, jakych, jak vy vidčuvajete, brakuje? Čy prosto pyšete, jak vam pyšeťsia?

JA starajusia zrozumity, ščo naspravdi potrebuje ukrajinśký čytač, i starajusia zaproponuvaty ce jomu v miru svojich syl. Meni zdajeťsia, ščo ukrajinśka literatura potrebuje chorošoji, potužnoji metafizyky

Liubko Dereš, pyśmennyk

L. Dereš: JA starajusia zrozumity, ščo naspravdi potrebuje ukrajinśký čytač, i starajusia zaproponuvaty ce jomu v miru svojich syl. Meni zdajeťsia, ščo ukrajinśka literatura potrebuje chorošoji, potužnoji metafizyky. Metafizyčnoho osmyslennia sučasnosti, filosofśkoho osmyslennia sučasnosti, pryvnesennia u literaturu svitovoji problematyky. Problematyky, jaka stosujeťsia ne tiĺky ukrajinśkoho narodu čy krajiny Ukrajina, a problem, jaki stojať pered liudstvom, pered liudśkoju cyvilizacijeju. Zokrema, cyvilizacijna kryza, u jakij zaraz perebuvaje svit. Pro ce ne pyšeťsia, i ce ne obhovoriujeťsia. Meni zdajeťsia, dlia toho, ščob ukrajinśka literatura i kuĺtura zahalom vkliučylasia v svitovi procesy, my povynni suprovodžuvaty jich vidpovidnymy temamy.

VVS Ukrajina: Jakym vy bačyte vašoho čytača?

L. Dereš: JE čytač, jakoho ja maju vseredyni, je toj čytač, jaký prychodyť do mene na čytannia v rezuĺtati. I z tych, chto prychodyť na čytannia, – molodi i duže molodi liudy, vikom vid 15-y do 30-35-y rokiv. Ale zahalom vseredyni ja orijentujuś ne stiĺky na vikovu audytoriju, skiĺky na liudej, jaki majuť vidčuttia, ščo dlia nych šče ne vse zakinčylosia, ščo dlia nych nemaje šče jakohoś dostatnioho rozčaruvannia vid žyttia, vony viriať, ščo ce žyttia može podaruvaty jakiś nespodivanky, jakiś dyva. I ci dyva ne je sentymentaĺnymy, ne je peredbačuvanymy jakymyś. Ce te dyvo, jake my, ja by skazav, pryhadujemo. Pro jake my mrijemo, jake my ne te, ščoby otrymujemo, a skoriše pryhadujemo joho smak, jaký, nam zdajeťsia, zavždy z namy buv. Ot taki, vlasne, liudy – napolovynu romantyky, napolovynu…

VVS Ukrajina: Tobto, ce liudy taki, jak vy sami. Schoži na vas osobysto.

L. Dereš: (smijeťsia.) Nu, jakščo mene možna tak okreslyty, to, mabuť, tak.

Z Liubkom Derešem rozmovliala Hanna Kundirenko

Vidpovisty