Rosijśký udar po Krymu vidbyvsia rykošetom po pozycijach cerkvy z najbiĺšoju kiĺkistiu parafij v Ukrajini – Ukrajinśkoji pravoslavnoji cerkvy Moskovśkoho patriarchatu (UPC MP).
U dni, koly dlia bahatioch ukrajinciv Rosija z blyźkoji v usich vidnošenniach krajiny peretvorylasia na ahresora, prorosijśka linija v UPC MP, jaka j raniše zdavala pozyciji, ostatočno perejšla v oboronu, kažuť eksperty.
Tymčasový očiĺnyk cerkvy mytropolyt Onufrij zajavyv, čo Rosija maje zrobyty vse, čob zberehty terytoriaĺnu cilisnisť Ukrajiny.
“V inšomu razi na tili našoji jednosti vynykne krovotečna rana, vylikuvaty jaku bude duže neprosto i jaka boliuče vidib’jeťsia na našomu spilkuvanni i našych vidnosynach”, – skazav vin v nečodavniomu interv’ju.
Pidlehli jomu ijerarchy pišly u svojich vyslovliuvanniach če dali. Mytropolyt Čerkaśký i Kanivśký Sofronij nazvav Volodymyra Putina “bandytom”. A holovný kapelan, mytropolyt Avhustyn, blahoslovyv ukrajinśkych vijśkovych na zachyst Baťkivčyny: “My ž ne pišly v Rostov-na-Donu čy Smolenśk”.
Vidtak, lyše troje z dev’jaty členiv Synodu UPC MP zajmajuť vidverto prorosijśku pozyciju: namisnyk Kýevo-Pečerśkoji lavry Pavlo, očiĺnyk Odeśkoji ta Izmajiĺśkoji jeparchiji Ahafanhel ta mytropolyt Donećký i Mariupoĺśký Ilarion.
Pryblyzno taka sama sytuacija – 30% prychyĺnykiv prorosijśkoji pozyciji – zberihajeťsia sered usioho duchovenstva UPC MP, kaže relihijeznaveć Liudmyla Pylypovyč z Instytutu filosofiji NANU. Schoža sytuacija i sered prychožan cijeji cerkvy, prypuskaje vona.
Tož čo čekaje na Pravoslavnu cerkvu Moskovśkoho patriarchatu v najblyžčomu majbutniomu?
U pesymistyčnomu scenariji, prohnozujuť fachivci, rozkol v UPC MP narostatyme, dodajučy novych latok do strokatoho ukrajinśkoho pravoslav’ja.
Optymistyčný rozvytok podij peredbačaje te, pro čo pravoslavni viriany z nadijeju hovoriať rokamy i čo za svojimy masštabamy može výty za tisni meži konfesij: stvorennia v Ukrajini Jedynoji pomisnoji pravoslavnoji cerkvy.
Tym pače, čo za stvorennia takoji cerkvy formaĺno vystupajuť usi try osnovni pravoslavni konfesiji: UPC MP, UPC Kýivśkoho patriarchatu (UPC KP) ta Ukrajinśka avtokefaĺna cerkva (UAPC).
A perši dvi naviť stvoryly komisiji dlia perehovoriv pro ob’jednannia, jaki, čopravda, če ne počaly praciuvaty.
čo take pomisna cerkva
“Jakčo bude Jedyna pravoslavna cerkva, my možemo maty z Ukrajiny, skažimo, druhu Poĺču, druhu Nimeččynu, i my nikoly ne stanemo druhoju Rumunijeju, Bolharijeju čy Hrecijeju”, – kaže relihijeznaveć i bohoslov Jurij Čornomoreć.
“My budemo odnijeju z lanok zahaĺnojevropejśkoji visi: London, Paryž, Berlin, Varšava i Kýiv. Ce duže važlyvo. Bez relihijnoho faktoru my cioho ne zrobymo“
Jurij Čornomoreć, relihijeznaveć
“My budemo odnijeju z lanok zahaĺnojevropejśkoji visi: London, Paryž, Berlin, Varšava i Kýiv. Ce duže važlyvo. Bez relihijnoho faktoru my cioho ne zrobymo”, – rozmirkovuje vin.
Ekspert dodaje, čo efekt vid stvorennia Jedynoji pomisnoji cerkvy možna bude porivniaty z duchovnym vidrodženniam Ukrajiny za časiv Petra Mohyly.
Pomisna cerkva – ce cerkva, jaka maje jedyný synod (abo radu starijšyn) i pryv’jazana skoriše do miscia, pevnoji terytoriji, niž do naciji, jaka na nij prožyvaje.
Stvorennia takoji cerkvy – ce “lohične zaveršennia procesu samoidentyfikaciji (krajiny – Red.) v duchovnomu sensi”, kaže Liudmyla Pylypovyč.
Nyni Svitove pravoslav’ja skladajeťsia z 16 kanoničnych pomisnych pravoslavnych cerkov, jaki ob’jednani duchovno i majuť formaĺný spiĺný centr u Konstantynopoli. Sered nych, zokrema, Konstantynopoĺśka, Aleksandrijśka, Jerusalymśka, Antiochijśka, Serbśka, Hrećka, Hruzynśka, Bolharśka, Rosijśka.
Absoliutna biĺšisť cych cerkov – avtokefaĺni, tobto nezaležni u svojemu vriaduvanni ta vybori očiĺnyka, tomu inodi poniattia pomisna i avtokefaĺna vžyvajuť jak synonimy. Odnak ce ne zovsim korektno, bo pomisna cerkva može buty takož avtonomnoju, čo peredbačaje pevnu zaležnisť vid materynśkoji cerkvy.
Pomisnych avtonomnych cerkov je lyše dvi: Synajśka (Jerusalymśký patriarchat) i Finliandśka (Konstantynopoĺśký patriarchat).
Ukrajinśkych pravoslavnych cerkov u spysku kanoničnych nema – tobto ani UPC KP, ani UAPC – nezvažajučy na slovo “avtokefaĺna” u nazvi ostannioji – ne vyznani svitovym pravoslav’jam. A UPC MP, jaka na praktyci bahato v čomu nezaležna vid Rosiji, formaĺno tež ne maje statusu ani avtonomiji, ani avtokefaliji.
Pry ciomu svitove pravoslav’ja, popry zajavy pro svoju jednisť i spiĺnisť tradycij, ne maje jedynoji procedury vyznannia novych avtokefalij. Na dumku Rosijśkoji pravoslavnoji cerkvy, nadaty taký status može lyše materynśka cerkva. Todi jak Konstantynopoĺ zalyšaje ce pravo za soboju.
Raniše Konstantynopoĺśký patriarch obiciav vyznaty kanoničnisť Ukrajinśkoji Pomisnoji cerkvy, koly jiji bude stvoreno.
Ale čy vyznaje jiji Moskva?
“Tak zvaný patriarch”
Moskva vyznaje ukrajinśku avtokefaliju za umovy, jakčo ob’jednannia vidbudeťsia dovkola UPC MP, i vže praciuje nad cym, kaže Jurij Čornomoreć, predstavnyk proukrajinśkoji liniji v cij cerkvi.
Vodnočas vin zaperečuje, čo v takomu razi Jedyna pomisna cerkva, jaku očolyť predstavnyk moskovśkoho patriarchatu, bude zmušena pidporiadkovuvatysia Moskvi.
“JA b unykav slova pidporiadkovuvatysia. Na siohodnišnij moment UPC (MP – Red.) je de-fakto avtokefaĺnoju cerkvoju, i vona maje lyše duchovný zv’jazok z Moskvoju. Vsi inši zv’jazky obirvani. My beremo učasť u jichnich strukturach, a vony v našych ne beruť učasti”, – zapevniaje vin.
Za joho slovamy, vsi namahannia Patriarcha Kyryla zminyty ciu sytuaciju svojimy vizytamy do Ukrajiny pryvely do protyležnych rezuĺtativ.
“Na siohodni vže samij Rosijśkij pravoslavnij cerkvi treba vyznačatysia: čy choče vona maty tut sojuznyćku UPC, čy vona choče maty tut rozkol, relihijni vijny i vorože stavlennia naselennia do sebe”, – kaže relihijeznaveć.
Vin rozpovidaje, čo vže misiać miž Moskovśkym i Kýivśkym patriarchatamy tryvajuť neformaĺni perehovory pro ob’jednannia, jaki cinni vže sami po sobi, oskiĺky dozvolyly neprýazno nalaštovanym storonam krače zrozumity odna odnu.
“Za cej misiać bulo dosiahnuto biĺšoho prohresu, niž bulo b dosiahnuto za kiĺka sesij oficijnych peremovyn”, – kaže pan Čornomoreć.
Provesty taki oficijni peremovyny miž trioma pravoslavnymy konfesijamy nečodavno zaklykav Kýivśký patriarchat.
U cij cerkvi pohodžujuťsia z tverdženniam pro te, čo ob’jednannia maje vidbutysia na osnovi kanoničnoho prava, odnak neprychyĺno stavliaťsia do ideji ob’jednatysia pid krylom MP.
“V očach Moskvy zaležnisť vid neji – zavždy zakonna, a svoboda – zločyn“
Zajava UPC KP
Sytuaciju pohiršuje te, čo Moskovśký patriarchat, uslid za inšymy pravoslavnymy cerkvamy svitu, ne vyznaje kanoničnosti Kýivśkoho. U oficijnych povidomlenniach UPC MP sami slova “Kýivśký patriarchat” pyšuť v lapkach, a očiĺnyka UPC KP Filareta zhadujuť jak “tak zvanoho patriarcha”. Ce rozliučuje ijerarchiv z KP.
“My zaklykajemo vas usvidomyty, čo naspravdi moskovśki slova pro “nekanoničnisť” Kýivśkoho patriarchatu je takymy ž nepravdyvymy, jak tverdžennia Kremlia pro nelehitymnisť ukrajinśkoji vlady. V očach Moskvy zaležnisť vid neji – zavždy zakonna, a svoboda – zločyn”, – jdeťsia u nečodavniomu zvernenni UPC KP do koleh z Moskovśkoho patriarchatu.
Pro te, čo Kýivśký patriarchat ne zbyrajeťsia vidmovliatysia vid svoho očiĺnyka Filareta zarady ob’jednannia z Moskovśkym, kaže i rečnyk UPC KP Jevstratij Zoria.
Za joho slovamy, KP napoliahaje, čob pislia ob’jednannia vsi sviačenyky i jepyskopy zalyšylysia na svojich misciach, a synod Jedynoji cerkvy formuvavsia na proporcijnomu pryncypi, “čob žodna storona ne vidčuvala sebe učemlenoju”.
če odna potencijno spirna umova, jaku vysuvaje KP do učasnykiv perehovoriv – pidtrymka jevrointehraciji Ukrajiny.
“Zdavalosia b, čo ce polityčne pytannia. Ale vid toho, čy bude Ukrajina v Jevrosojuzi, zaležyť jiji deržavnisť”, – zajavyv patriarch Filaret.
Ne tak švydko
Ta naviť jakčo vsi ci neuzhodženosti vdasťsia vyrišyty, v UPC MP vse odno zalyšyťsia vahoma hrupa duchovenstva, jake čyro viddane Moskvi i vystupaje proty ukrajinśkoji avtokefaliji.
“JA ne stavliu sobi za metu ob’jednaty vsi oskolky pravoslav’ja”, – skazav v odnomu interv’ju – choča j z inšoho pryvodu – odeśký mytropolyt Ahafanhel, palký prybičnyk polityky Putina.
U 2011 roci vin, prymirom, rizko krytykuvav protesty rosijśkoji opozyciji na Bolotnij ploči v Moskvi, zajavliajučy, čo “vony prahnuť zatopyty svojim bolotom usiu Ruś”.
“V istoriji relihijnych ruchiv ja ne nazvu vam prykladiv, koly b ob’jednalysia dvoje – i výšlo odne. Zavždy ob’jednujuťsia dvoje – i vychodyť try“
Liudmyla Pylypovyč, relihijeznaveć
čodo toho, čo ob’jednannia ne projde hladko, zasterihaje i Liudmyla Pylypovyč.
“V istoriji relihijnych ruchiv ja ne nazvu vam prykladiv, koly b ob’jednalysia dvoje – i výšlo odne. Zavždy ob’jednujuťsia dvoje – i vychodyť try”, – kaže relihijeznaveć.
Na jiji dumku, častyna parafij i jeparchij UPC MP možuť ne pohodytysia na Jedynu cerkvu.
Odnak Jurij Čornomoreć ne bačyť u ciomu trahediji. Vin prypuskaje, čo pislia toho, jak v Ukrajini stvoriať avtokefaĺnu pravoslavnu cerkvu, jaku vyznaje Vselenśký patriarch, vsi ochoči zmožuť zberehty pravo na avtonomný okruh, jaký pidporiadkovuvatymeťsia patriarchu Kyrylu.
Relihijeznaveć takož natiakaje, čo ob’jednannia majže napevno ne vidbudeťsia najblyžčym časom – prynajmni za žyttia patriarcha UPC KP Filareta.
“Ale my povynni vse odno pid čas peremovyn zaklasty fundament dlia majbutnioho ob’jednannia”, jake vidbudeťsia “v dovoli korotký istoryčný period”, kaže ekspert.
A poky čo Ukrajina, na joho dumku, potrebuje, možlyvo, ne tak ob’jednanoji cerkvy, jak dobrych vidnosyn miž vsima cerkovnykamy, jakoji b svitohliadnoji pozyciji vony ne dotrymuvalysia.
I ciomu, kaže vin, sprýajuť neformaĺný dialoh miž cerkvamy: “Naviť jakčo my ne ob’jednajemosia, to budemo krače stavytysia odyn do odnoho”.