Prohološennia radykaĺnym uhrupovanniam “Islamśka deržava Iraku i Levantu”(IDIL) chalifatu – formy pravlinnia, za jakoji krajinoju keruje jedyný polityčný i relihijný lider – počynaje vidlik novoji doby džychadyzmu.
Cia podija maje velyčezný teolohičný, ideolohičný i polityčný vplyv jak na mižnarodnu spiĺnotu, tak i na uhrupuvannia džychadystiv, čo jij protystojať.
V istoriji Islamu chalifatom nazyvajuť spravedlyvu formu pravlinnia, jaka polehšuje virospovidannia. Chalif, abo kalif, – ce če j polityčný lider, jaký stojav na čoli imperiji i vvažavsia nastupnykom Proroka Mahometa.
Istoryčno chalifom vvažaly providnyka musuĺman svitu, jaký rozrachovuje na jichniu viddanisť i virnisť. Cia polityčna modeĺ na počatku CHCH stolittia zastarila, a jij na zminu prýšla sučasna modeĺ nacionaĺnoji deržavy.
Odnak chalifat na čoli z liderom IDIL Abu Bakrom Aĺ-Bahdadi syĺno vidrizniajeťsia vid joho istoryčnych poperednykiv. Joho prohološennia bude vidkynute majže vsima musuĺmanamy, jaki nikoly ne zachočuť, čoby jich predstavlialo džychadystśke uhrupuvannia.
Naviť ti musuĺmany, jaki viriať u poniattia “chilafy” (chalifatu), nezaležno vid jichnioho stanovyča v suspiĺstvi, vidkynuť prohološený chalifat jak akt virolomný, peredčasný i bliuznirśký.
Vtim, ce ne nadto polipšyť stanovyče tych, komu vypalo potrapyty pid pravlinnia Bahdadi.
U novomu centri cioho chalifatu – misti Ar-Rakka na pivnoči Syriji, jak i v rešti pidkontroĺnych IDIL mist i mistečok, žyttia bude pidporiadkovuvatysia seredniovičnomu i bukvaĺnomu tlumačenniu zakoniv šariatu, zhidno z jakym kurinnia karajeťsia šmahanniam rizkamy, zlodijam vidrizajuť kincivky, a oponentiv stračujuť bez sudu i slidstva.
Z ohliadu na vse ce vydajeťsia dečo dyvnym, čo vidrazu pislia prohološennia chalifatu populiarnisť IDIL na miscevomu rivni, jak vyhliadaje, lyše zmicnila.
Napryklad, jak svidčyť masove sviatkuvannia u Falludži, bahato liudej ciu novynu pryvitaly.
Vtim, jakčo vy ne naležyte do hromady musuĺman-sunitiv, schyĺnych podiliaty svitohliad Bahdadi, za jakym svit dilyťsia na prychyĺnykiv i vorohiv, todi prohološennia chalifatu bude dlia vas vkraj tryvožnoju novynoju. Adže joho uhrupuvannia ne myryťsia z žodnymy projavamy nezhody, jak svidčať masovi rozstrily soldativ zbrojnych syl Iraku v červni i rozpynannia na chrestach pomirkovanych syrijśkych povstanciv.
Šyrši naslidky
Koly ž podyvytysia za meži kontroliovanych IDIL terytorij, to susidni krajiny na zrazok Jordaniji čy Saudivśkoji Araviji nadzvyčajno zanepokojeni ostannimy podijamy.
Vstanovlennia chalifatu, najimovirniše, dasť poštovch prysutnim u tych krajinach podibnym do IDIL uhrupuvanniam džychadystiv.
Vže bahato misiaciv nadchodyť dedali biĺše svidčeń toho, čo kuĺt osoby Aĺ-Bahdadi pošyryvsia za meži zony kontroliu IDIL – na susidni krajiny. Teper cej kuĺt lyše posylyťsia.
Okrim vyče pererachovanoho, my pobačymo i inši naslidky prohološennia chalifatu na mižnarodnomu rivni.
Choča interesy Bahdadi možuť vydavatysia miscevymy, joho dovhoterminovi cili značno ambitniši.
Teper, pislia prohološennia chalifatu, vin faktyčno pozycionuvav sebe jak lider svitovoho džychadyzmu.
Ce označaje, čo ne možna vykliučaty možlyvisť napadu IDIL proty jakojiś cili na Zachodi, napadu, skojenoho u sprobi pereveršyty “Aĺ-Kajdu” i vyvesty jiji z hry na hlobaĺnomu rivni.
Faktor “Aĺ-Kajdy” stanovyť osoblyvý interes. Supernyctvo miž Bahdadi i providnykom “Aĺ-Kajdy” Ajmanom Aĺ-Zavachiri maje dalekosiažni naslidky i suprovodžujeťsia zahrozoju toho, čo kotraś iz hrup može zachotity “pereveršyty v džychadi” inšu j orhanizuvaty ataku na Zachid.
Tomu najbiĺš promovystym iz ciloho naboru pytań, jaki postajuť z prohološennia chalifatu, bude same reakcija “Aĺ-Kajdy”.
Na dumku Bahdadi, vin cilkom sobi teper pidporiadkuvav “Aĺ-Kajdu”. Joho rečnyk naviť stverdžuje, čo vsi inši džychadystśki orhanizaciji vidteper rozpučeni i povynni nehajno zaprysiahtysia u viddanosti novomu chalifatu.
Rozrachunok IDIL
Choča malojmovirno, čob tysiači riadovych džychadystiv kynulysia vlyvatysia v orhanizaciju Bahdadi, odnak pevna kiĺkisť use ž prýednajeťsia do IDIL, i ce ne rachujučy tych ekstremistiv, jaki vže davno vyčikujuť, bo ne možuť vyrišyty, do jakoho uhrupuvannia jim prystaty.
Vrešti-rešt, vojuvaty pid znamenamy chalifatu dlia potencijnych džychadystiv kudy pryvablyviše, niž bytysia za dedali biĺš oslablenu orhanizaciju na kštalt “Aĺ-Kajdy” pid provodom Zavachiri.
Odnak zajava pro vidrodžennia chalifatu pov’jazana z velykym ryzykamy, i dlia IDIL ce če može obernutysia pohanymy novynamy.
Prychyĺnyky “Aĺ-Kajdy” ta inšych ekstremistśkych orhanizacij možuť znenavydity Bahdadi, bo vin vymahaje vid nych viddanosti. Z inšoho boku, vin može pryvabyty bijciv iz tych hrup, jakym do vpodoby joho istoryčný rozmach i ambitnisť svitohliadu.
Jak zauvažyv odyn ekspert, svidčennia ostannioho my vže pobačyly na prykladi dijaĺnosti “Aĺ-Kajdy na Aravijśkomu pivostrovi” (AKAP).
Tomu v čas, koly zbrojni syly Iraku rozhortajuť kontrnastup, čoby za dopomohoju stratehičnych porad Iranu i, potencijno, zakuplenych u Rosiji vynyčuvačiv ta amerykanśkych bezpilotnykiv vidvojuvaty v islamistiv Tikrit, stanovyče v Iraku povsiakčas miniajeťsia.
Bahato zaležyť vid ostannioho nastupu irakśkoho vijśka: jakčo IDIL bude vybyto z Tikrita, to lehitymnisť Bahdadi u roli chalifa bude pidirvana.
Jakčo, odnak, IDIL vtrymajeťsia pered lycem mižnarodnoji vijśkovoji spivpraci, to ce lyše zmicnyť joho reputaciju u sviti.
Čarli Kuper – analityk z pytań Blyźkoho Schodu u Quilliam Foundation, bazovanoho v Londoni analityčnoho centru, čo doslidžuje boroťbu z ekstremizmom.