28 veresnia francuźkij kinozirci i seks-symvolu 50-ch i 60-ch rokiv Brižyt Bardo vypovnyloś 80 rokiv.
Vona peršoju – spočatku na kinoekrani, a potim pid neskinčenni spalachy fotoaparativ na pliaži u Kanni če v 1952 roci – z’javylasia u bikini, zrobyvšy nebačený doty za svojeju vidvertistiu kupaĺný kostium symvolom novoji rozkutoji pisliavojennoji doby.
Beatles obožniuvaly jiji, ta mrijaly zrobyty svij druhý fiĺm razom z neju. Bob Dilan ziznavavsia, čo same jij bula prysviačena najperša, napysana u pidlitkovomu 15-ričnomu vici, joho pisnia.
Zibrane u pučok dovhe volossia herojini odnoho z jiji fiĺmiv “Babetta jde na vijnu” dalo poštovch novij populiarnij začisci, tak i nazvanij- “babetta”.
Dyzeĺný lokomotyv, jaký vyroblialy u Čechoslovaččyni v 60-70-i roky, otrymav nazvu “Bardotka” – dva vypuklych bampera na joho nosi svojimy formamy vyrazno nahaduvaly žinoči hrudy.
I, zreštoju, Bardo stala modelliu dlia skuĺpturnoho zobražennia Marianny, nacionaĺnoho symvolu Franciji.
Čerez seks do slavy
Fiĺmy za jiji učastiu – a jich bulo čymalo, z pivsotni – majže zabuti. Možna zhadaty tu ž “Babettu” abo “Try kroky u marenni” i, zvyčajno ž, “I Boh stvoryv žinku”.
Cia strička stala v 1956 roci režyserśkym debiutom jiji todišnioho čolovika Rože Vadyma. Brižyt Bardo do toho času vže p’jať rokiv praciuvala u kinoindustriji, zihrala z desiatok rolej, ale same cej fiĺm – osoblyvo jiji taneć oholenoju na stoli – stav dlia neji tramplinom do vsesvitnioji slavy. A sam fiĺm, čo otrymav kolosaĺnu populiarnisť v purytanśkij Ameryci, vvažajuť teper peredvisnykom seksuaĺnoji revoliuciji 1960-ch.
Rože Vadym buv odnym z režyseriv tak zvanoji “novoji chvyli” – tečiji u francuźkomu kino na rubeži 50-60-ch rokiv, jake slidom za italijśkym neorealizmom namahalosia vidijty vid tradycijnoji štučnosti dovojennoho kino ta nablyzytysia do novoji pravdy.
Režysery “novoji chvyli” vchopylysia za Bardo – jiji znimaly i Luji Maĺ, i Žan-Liuk Hodar. Vona naviť probuvalasia u odnij z avanhardnych stričok Endi Uorchola.
A čy buv talant?
U Brižyt Bardo, jak i v jiji majže odnolitky Merylin Monro, najbiĺše nadbannia – čarivna krasa ta zvablyva seksuaĺnisť – peretvorylosia na prokliattia. Podolaty zovnišniu pryvablyvisť i výty na vnutrišniu hlybynu ni jij, ni režyseram, ni muzyčnym prodiuseram, jaki praciuvaly z neju, tak i ne vdalosia.
Paradoks, ale Brižyt Bardo, jaka zapysala dekiĺka desiatkiv piseń, vidoma v cij svojij ipostasi najbiĺše, mabuť, same seksuaĺnym nomerom, vid jakoho vona vsiliako prahnula vidmežuvatyś.
Same z neju v 1967 roci Serž Hinzbur zapysav svij skandaĺný erotyčný šedevr “Je t’aime …”. Bardo i Hinzbur buly kochanciamy, pisnia robyla jich zv’jazok absoliutno očevydnym, i vona, pobojujučyś hnivu čolovika – nimećkoho biznesmena Hiuntera Zaksa, i do toho ž vtomyvšyś vid svoho odnoznačno seksuaĺnoho imidžu, vmovyla Hinzbura ne vydavaty zapys.
Čerez rik vin perezapysav ciu pisniu z molodoju anhlijkoju Džejn Birkin. Pisnia stala svitovym chitom, a Birkin – zirkoju. Lyše majže čerez 20 rokiv, v 1986 roci, zapys Hinzbura i Bardo pobačyv svit, odnak todi vže seksuaĺna svoboda prosunulaś daleko upered.
Teper vže ni hliadači, ni krytyky, ni istoryky kino ne v zmozi vidokremyty čarivnisť molodosti i krasy vid vlasne aktorśkoho talantu i zrozumity, zreštoju: čy buv vin, cej talant?
Naspravdi, ce, možlyvo, i ne maje značennia. Jak i Monro, vona zalyšajeťsia u našij pam’jati, u peršu čerhu, zavdiaky čarivnosti molodosti i krasy. Ostannij raz Brižyt Bardo znialasia v kino 40 rokiv tomu na porozi ostatočnoji vtraty čariv molodosti. Na vidminu vid inšoji svojeji majže odnolitky Katrin Deniov, vona ne zachotila (čy zabraklo mužnosti?) perejty u inšý kinematohrafičný vik, z’javytysia na ekrani litnioju žinkoju, prodemonstruvavšy inšu, ne zaležnu vid molodosti, pryvablyvisť.
Oderžymisť čy bezumstvo?
Ale na vidminu vid kinozirok-samitnyć dovojennoji pory – Hrety Harbo abo Marlen Ditrich, vona ne znykla z žyttia. Protiahom usich cych soroka rokiv vona prodovžuje buty nevyčerpnym džerelom svitśkoji chroniky i skandaliv – odnak, ne stiĺky liubovno-matrymoniaĺnych, jak ce vlastyvo zirkam, skiĺky pov’jazanych z polityčnoju ta ekolohičnoju aktyvnistiu.
Zachyst tvaryn stav dlia neji prystrastiu, čo mežuje z oderžymistiu. Inodi, vtim, zdajeťsia, čo ciu mežu vona davno vže perejšla. Razom z mežeju rozumnoho. Nu čoho varti, skažimo, taki jiji skandaĺni diji jak kastracija susidśkoho osla, jakoho žinka zapidozryla v seksuaĺnych domahanniach do jiji vlasnoho konia? Abo vidkrytý lyst holovi KNR Czian Czeminiu, v jakomu vona zvynuvačuvala kytajciv v “znučanniach nad vedmediamy i vbyvstvi ostannich v sviti tyhriv i nosorohiv dlia stvorennia afrodyziakiv”? Abo ohološený namir poprosyty rosijśke hromadianstvo, jakčo v Lionśkomu zooparku pryspliať dvoch chvorych na tuberkulioz sloniv?
Uĺtrapravý paradoks
Prote, lyše zachystom tvaryn hromadianśka pozycija Brižyt Bardo ne obmežujeťsia. Z ne menšoju prystrasnistiu ta z ne menšoju perekonlyvistiu vyslovliujeťsia vona j na polityčni temy. Ale jakčo, zazvyčaj, zachysnyky pryrody, tvaryn, prychyĺnyky zelenoho ruchu stojať na livych polityčnych pozycijach, to Bardo i tut – vtilennia paradoksu. Jiji sympatiji – na boci uĺtrapravych.
Jiji čolovik Bernar d’Ormaĺ – kolyšnij radnyk Nacionaĺnoho frontu Franciji, partiji z radykaĺno pravymy pozycijamy. Todi ž, koly partiju očoliuvav baťko nynišnioho lidera – Žan-Mari Le Pen, vona vvažalasia vidverto neonacystśkoji. Anitrochy ne soromliačyś, Brižyt Bardo nehatyvno vyslovliujeťsia na adresu i musuĺman, i homoseksualistiv, i sučasnoho mystectv, jake vona može nazvaty “lajnom”, i sučasnych francuźkych politykiv. Sama ž u vlasnych očach vona vyhliadaje ne inakše, jak heroji kolyšnich pokoliń, jaki “viddavaly žyttia za boroťbu iz zaharbnykamy”.
Podibna vidvertisť ne raz pryvodyla Bardo v sud – za riznymy zvynuvačenniamy v rasovoji, nacionaĺnoji ta seksuaĺnoji neterpymosti. Jij dovelosia vyplatyty v zahaĺnij skladnosti desiatky tysiač frankiv i jevro štrafiv.
I v 80
80 rokiv – vik pidsumkiv. čo ž za kincevym rachunkom ce za fenomen taký – Brižyt Bardo? Čy nam jak i raniše začarovuvatysia mahičnoju zorianoju seksuaĺnistiu jiji molodosti abo ž žachatysia vid nedoladnosti ta dykosti jiji povedinky ta vyslovliuvań u pochylomu viku?
“Bardo je Bardo, – kaže jiji biohraf Mari-Dominik Lelevr, – Vyznačenniu vona ne pidliahaje. Bahato v čomu vona j donyni zalyšajeťsia bezturbotnoju ehocentryčnoju dytynoju”.