Lenin buv. Lenin vpav. Lenin bude?


U ponedilok pid porožnim postamentom zibralysia perevažno ti, chto sumuje čerez povalennia Lenina

Ulamky povalenoho u Charkovi Lenina rozletilysia daleko za meži pidnižžia pam’jatnyka.

Čy varto bulo čipaty veletenśkoho Illiča? Čy buv ce vlučný moment? Jak treba bulo demontuvaty voždia?

Pro ce hovoriať ne tiĺky na plošči Svobody u Charkovi. Dyskusiji – u sociaĺnych merežach ta vypuskach novyn, onlajn ta drukovanych vydanniach, u hromadśkomu transporti ta vladnych kabinetach, na lavkach bilia pid’jizdiv ta kuchniach.

Svidky počatku i kincia

Charkiv’janyn Anatolij Prysyčenko rozpovidaje, jak pivstolittia tomu buv svidkom uročystoho vidkryttia pam’jatnyka Volodymyru Uĺjanovu-Leninu. Siohodni zranku pensioner prýšov na plošču z kvitamy: “JA čoho prýšov? Prýšov prosto poproščatysia. Todi, na vidkrytti, – ja chlopčyśkom šče buv, – bulo duže bahato liudej, na dereva pozalazyly. Meni zaraz trišky boliače, v duši boliače”.

U natovpi pid porožnim postamentom zranku ponedilka biĺšisť – ti, chto sumujuť za zaliznym Illičem. Liudy vyhukujuť: “Ce zrobyly fašysty!”, “Ce vytvir mystectva i pam’jať”, “Ne možna lamaty te, ščo ne ty zbuduvav!”, “Komu vin zavažav?”. Liudy pochyloho viku sumujuť za junistiu ta kraščymy časamy, z jakymy v nych asocijujeťsia radianśke mynule.

Charkiv’janka Vira kaže: “Jak možna ne považaty stareńkych? Ce ž naše žyttia, naše vse! A vony vzialy – i zrujnuvaly”.

Same cym liudiam mer Charkova Hennadij Kernes spriamovuje obicianku vidnovyty pam’jatnyk. Vin vvažaje, ščo znesennia – “vandalizm”. Jurydyčno Lenin naležyť miśkij hromadi Charkova ta znachodyťsia “na balansi mista”. Rozporiadžennia hubernatora, zajavliaje pan Kernes, je priamym porušennia zakonu.

U komentari dlia presy vin pryhaduje, jak v priamomu efiri pohrožuvav deputatu Verchovnoji Rady Ihorevi Mirošnyčenku fizyčnoju rozpravoju za sprobu skynuty Illiča: “JA hadaju, vy vsi pam’jatajete, ja skazav: ruky-nohy perelamaju. Ale čerez mij nynišnij stan, i ja pro ce duže škoduju, ja ne zmih buty sered liudej i zachystyty, zupynyty cej bezlad. Ale my vidnovymo pam’jatnyk na plošči Svobody, na tomu samomu postamenti”.

Istoryčna podija

Naviť ti, chto zhoden iz rujnacijeju Illiča, zasudžujuť “manery” aktyvistiv, čýimy rukamy povalyly pam’jatnyk. Movliav, ce vidbuvalosia u nebezpečný sposib, iz ryzykom dlia žyttia.

Olena Makarova, charkiv’janka, kaže: “Te, ščo stalosia – ce papliužennia. Duže sumno, ščo v našij demokratyčnij krajini rišennia prýmajuťsia ne hromadoju, a kupkoju liudej. Rozmir naviť ne važlyvý, vse odno ce – kupka”.

“Meni ne podobajeťsia Lenin. Ale ce – pam’jatnyk. Ce – istorija. Jiji nemožlyvo prosto vziaty i vykreslyty. Tym biĺše, v taký sposib”, – vvažaje charkiv’janyn V’jačeslav Šliacha.


Demonstranty pidpylialy zaliznu statuju znyzu, a todi stiahnuly z postamentu metalevymy trosamy


“A vin-to – polý! Koroĺ – polý!”, – kaže aktyvist Jevromajdanu Oleksandr Ševčenko

Aktyvist Jevromajdanu Oleksandr Ševčenko dyvujeťsia tomu, jak lehko výavylosia skynuty Lenina. Vin vvažaje ce symvoličnym: “A rozpovidaly! Ščo vin 17 ton važyť, ščo vin ciĺnometalevý, ščo vin prolamaje vse až do metro. A vin-to – polý! Koroĺ – polý!”.

Kiĺka hodyn, poky tryvav “rozpyl” Lenina na šmatky, na plošči Svobody zovsim ne bulo miliciji. Liudej v pohonach bulo bahato, ale vony otočuvaly majdan, stojaly kordonom na v’jizdi, zokrema, ne vpustyly techniku, jaku vyklykaly aktyvisty. Žodnoji sproby zavadyty rujnaciji ne bulo.

U natovpi za demontažem sposterihav Anton Herščenko, radnyk ministra vnutrišnich sprav. Na pytannia, čy bude reakcija pravoochoronnych orhaniv na vidverte bešketnyctvo vin vidpoviv: “Milicija – z narodom. Točka. JA ne schyĺný narazi do dyskusij. JA siudy prýšov jak hromadianyn, podyvytyś na istoryčnu podiju”.

Fontan zamisť Lenina

U perši pislia povalennia pam’jatnyka chvylyny, koly šče ne vščuchly triumfaĺni vyhuky, u sociaĺnych merežach charkiv’jany počaly vysuvaty propozyciji, ščo same maje uvinčaty centraĺnu plošču Charkova.

Myroliubni holosy vystupaly na korysť “maloji miśkoji architektury”: oblaštuvaty na misci pam’jatnyka zatyšný kutočok z lavkamy, fontanom abo klumboju.

“Ce holovný ideoloh komunizmu! Zvisno, joho treba bulo prybraty. I zrobyty tut misce dlia vidpočynku. A to vstanovliať zaraz pam’jatnyk Nebesnij sotni. Prýduť komunisty – znesuť joho, vstanovliať ščoś svoje. Prýduť kapitalisty – znov zaminiať. Treba bez ideolohiji! Fontančyk. I vsim bude prýemno”, – stverdžuje žyteĺ Charkova Oleksandr.

Ideolohično zabarvlenni dumky lunaly vid radykaĺno nalaštovanych meškanciv mista. Sered propozycij na misce Lenina buv naviť Stepan Bandera, prote masovoji pidtrymky vin ne otrymav.

Chlopeć iz pozyvnym “Cholodný”, učasnyk povalennia Lenina, kaže: “Vže 70 rokiv mynulo z dnia smerti Lenina, a joho naviť zemlia ne prýmaje. Ležyť v Mavzoleji… Vin voroh ukrajinśkoji naciji, joho treba bulo znyščyty. Vstanovymo tut biĺš hidný pam’jatnyk. U nas bahato herojiv: ti, chto zahynuly na Majdani, ti, chto zaraz hynuť v zoni ATO”.

Vtim dechto, posylajučyś na zapoviď “ne stvory sobi kumyra”, vyslovyv pobažannia zalyšyty postament porožnim – na zhadku ta dlia istoriji.

Vidpovisty