![](http://siohodni.com/wp-content/images/cache/0/27/999/6a4f40_150624123635_ear_phones_624x351_thinkstock.jpg)
Džerelom zvuku za kadrom može staty buď-jaký nespodivaný ob’jekt
Proces stvorennia zvukovych efektiv u kino i na telebačenni dovoli nespodivaný, rozpovidaje korespondent BBC Future Viĺjam Park.
Džerelom zvuku za kadrom može buty buď-čo – vid pobutovych predmetiv do holosu tvaryn.
Možlyvo, vy raniše ne čuly terminu “šumove oformlennia”, ale, bez sumnivu, čuly te, čo vin poznačaje, u buď-jakomu fiĺmi čy teleperedači.
Šumove oformlennia – ce proces ozvučennia kinostričok, televizijnych abo radio prohram pislia toho, jak vony vže zapysani. Anhlijśký termin foley pochodyť vid imeni Džeka Foli – odnoho z pioneriv zapysu ta vidtvorennia zvukovych efektiv.
U dobu nimoho kino na počatku XX stolittia Džek Foli praciuvav na “Juniversal Studios”, a koly konkurenty vypustyly peršu zvukovu stričku, studija počala nahaĺno hotuvaty zvukovu bryhadu, i Džek, jaký raniše mav spravu z radio, potrapyv do neji. – Red.
Zvukovi efekty takož vykorystovujuť u transliacijach sportyvnych zmahań
Zvuk za kadrom stvoriujeťsia štučno za dopomohoju predmetiv i džerel, jaki často kardynaĺno vidrizniajuťsia vid toho, čo my bačymo na ekrani. Napryklad, dlia vidtvorennia zvukiv monstriv abo fantastyčnych technolohij u kino vykorystovujuť dosyť nespodivani ob’jekty – vid konverta do šlakobloka čy dvyhuna.
Zvukovi efekty stvoriujuť ne lyše dlia chudožnich stričok. U dokumentaĺnij radioperedači “Zvuk u sporti” Dennis Bekster (vidomý zvukoinžener transliacij svitovych sportyvnych podij. – Red.) rozpovidaje, jak stvoriujeťsia zvukova dorižka sportyvnych prohram – vid vesluvannia do atletyky.
Pid čas kinnych perehoniv absoliutno nemožlyvo roztašuvaty mikrofony vzdovž vsioho treku, tomu vže hotový zapys vykorystovujeťsia poverch inšych zvukiv. Ale ce ne zvuk kinnych kopyt, jak vy mohly by očikuvaty, – ce spoviĺnený zapys tabunu bujvoliv. Šumovi efekty často vykorystovujuťsia tomu, čo na sluch vony sprýmajuťsia biĺš reaĺnymy, niž spravžni zvuky.
Nyžče my vidkrýemo tajemnyci nespodivanych zvukovych efektiv u najvidomišych kinostričkach i serialach.
“Zorianý šliach”
Zvuk rozsuvnych dverej u seriali “Star trek” svidčyť pro te, čo vidtvoryty dobu skladnych technolohij majbutnioho na ekrani možna za dopomohoju prostych pobutovych predmetiv.
Tajemnyči zvuky majbutnioho može vidtvoryty kožen školiar
šurchitrozsuvnych dverej na bortu zorianoho korablia “Enterprajz” – ce zvuk paperu, jaký vytiahujuť z konvertu.
“Volodar persniv”
Kinostričky u žanri fentezi riasnijuť mifičnymy tvarynamy, holosiv jakych zazvyčaj nemaje u bazi zvukovych efektiv. Tomu zvukorežysery majuť zastosuvaty neabýaku kmitlyvisť. Zvuk
barlohiv (demoničnych istot iz lehendariuma Dž. R. R. Tolkina. – Red.) buv stvorený za dopomohoju skrehotu šlakobloka, jaký tiahnuť po derev’janij pidlozi.
A pro pojavu nazguliv (čornych sluh Saurona) spovičaje skrypučý zvuk, jaký otrymaly, poteršy dva plastykovi stakančyky.
Zvuky mifičnych istot u “Volodari persniv” stvoriuvaly za dopomohoju plastykovych stakančykiv
Vzahali, ja ne tak ujavliav sobi zvuk nazguliv. Zvisno, joho modyfikuvaly za dopomohoju komp’juternych efektiv, ale fakt, čo vse počalosia z prostoho plastykovoho stakančyka, demonstruje “sumnivne” pochodžennia biĺšosti mistyčnych zvukiv u kino.
“Hodzilla”
Zvukorežysery rymejku kuĺtovoji stričky 2014 roku
ziznalysia, jak praciuvaly nad
zvukamy istot MUTO (vid anhlijśkoji abreviatury MUTO – Massive Unidentified Terrestrial Organism “Masyvni nepiznani zemni orhanizmy”. – Red.).
čob vidtvoryty stohin i rev čudovyśk, šumovyky terly doloniamy povitriani kuĺky, vodyly humovymy kalošamy po poverchni barabanu čy strunam kontrabasu, skrypily staroju prasuvaĺnoju doškoju ta višalkoju i naviť zapysaly iržannia visliuka.
Ale inhredijenty revu samoho Hodzilly tak i zalyšylysia profesijnoju tajemnyceju.
“Zoriani vijny”
Na rachunku zvukorežysera Bena Bertta – bahato zvukovych efektiv z vidomych stričok, zokrema slavnozvisný
zvuk svitlovoho meča u “Zorianych vijnach”.
Zvuk svitlovoho meča u “Zorianych vijnach” – ce šum teleekrana
Vin vidtvoryv svyst kuĺtovoho meča, pojednavšy šum vid proektoru ta specyfičný zvuk, jaký vynyk, koly vin nablyzyv mikrofon do monitora televizora. Otže, zvuky za kadrom inodi narodžujuťsia cilkom vypadkovo.
“Park Jurśkoho periodu”
Choča vsi istoty v “Parku Jurśkoho periodu” vymerly, dlia biĺš realistyčnoho vidtvorennia jich zvukiv Stiven Spilberh vykorystovuvav mukannia i mekannia spravžnich tvaryn. Tak, vidomý rev tyranozavra vin stvoryv za dopomohoju spoviĺnenoho zapysu trubnoho zvuku sloneniaty, pojednanoho z rykom tyhru ta alihatora.
V odnij zi scen iz tyranozavrom zvukorežyser stričky naviť vykorystav zvuky, jaki robyv joho sobaka, koly hryz humovu ihrašku. Inši dynozavry vydavaly zvuky, zapysani pid čas šliubnych ihor kurok, pivniv, koal i naviť čerepach.
Tyranozavr Stivena Spilberha rozmovliaje holosom sloneniaty i alihatora
“čelepy”
Dlia stričky “čelepy” Stiven Spilberh povtorno vykorystav zvukovi efekty zi svoho rannioho tryleru “Dueĺ” (perša povnometražna strička amerykanśkoho kinorežysera, z jakoji počynajeťsia joho kar’jera v kino. – Red.).
Koly akula padaje na dno moria pislia fataĺnoji zustriči z šefom policiji Martinom Brodi, za kadrom vykorystovujeťsia toj samý zvuk, čo j pid čas udaru ob skeliu vantaživky z “Dueli”. Prote oryhinal zvuka buv zapysaný če raniše – pid čas zjomok klasyčnoho tryleru 1954 roku “Stvorinnia z čornoji lahuny”. Usi try zvukovi dorižky možna prosluchaty
tut.
Voll-I
Dlia animacijnoji stričky “Voll-I”, dija jakoji rozhortajeťsia v dalekomu majbutniomu, treba bulo rozrobyty kupu štučnych zvukiv.
Ben Bertt, vidpovidaĺný za biĺšisť zvukovych
efektiv muĺtfiĺmu, rozpoviv, čo dlia
zvukiv poviĺnoho ruchu robota vin vykorystovuvav starý armijśký radiohenerator, a dlia švydkoho ruchu – startový dvyhun litaka-kukurudzianyka.
Na rachunku animacijnoji stričky “Voll-I” biĺše zvukovych fajliv, niž u “Zorianych vijnach”
Fachiveć takož vidryv, čo dlia cijeji animacijnoji stričky bulo stvoreno na poriadok biĺše zvukovych fajliv, niž dlia buď-jakoji seriji “Zorianych vijn”, nad jakymy vin praciuvav.
Istorija ihrašok
Tak samo, jak i dlia “Voll-I”, zvukovi efekty dlia cijeji animacijnoji stričky treba bulo rozrobyty vid samoho počatku. čob zobrazyty zvuk, z jakym sobaka na im’ja Mičený lyzav čoky Vudi, odyn zi zvukorežyseriv stričky namazav horichove maslo sobi na oblyččia i dozvolyv korovi joho zlyzaty.
Zarady specefektiv dlia “Istoriji ihrašok” zvukorežyser pohodyvsia pidstavyty oblyččia korovi
Vynachidlyvisť zvukorežyseriv pid čas stvorennia zvukovych efektiv svidčyť pro te, naskiĺky sub’jektyvnym je naše sprýniattia zvuku i naskiĺky micno vono zaležyť vid zobražennia, jake my bačymo.
Otže, koly nastupnoho razu vy počujete v kino rev monstra abo šum technolohij naukovoji fantastyky, vsluchajteś: mabuť, naspravdi za cym stojiť povitriana kuĺka, konvert abo inšý cilkom banaĺný predmet.
oryhinal cijeji statti anhlijśkoju movoju vy možete na sajti
BBC Future.
Vidkryty vsi posylannia u tabach: [1 – 10]