![](http://siohodni.com/wp-content/images/cache/0/27/999/e5b942_150627114306_waiting_for_godot_624x351_barbican.jpg)
Vystava “Čekajučy na Hodo” v postanovci Sydnejśkoji teatraĺnoji kompaniji
Svitlana Pyrkalo vidnovliuje kuĺturný bloh iz Londona na veb-sajti VVS Ukrajina. Peršý dopys prysviačený festyvaliu Bekketa v Barbikani.
Bahato rokiv ja znala Hodo pryblyzno tak, jak odyn iz herojiv Bulhakova znav Puškina. Ne čytavšy oryhinaĺnoji p’jesy irlandśkoho-francuźkoho dramaturha Semiuela Beketta, ja zate dobre znala samoho Hodo i často do nioho apeliuvala, kažučy druziam: “Tebe čekaty, jak Hodo”.
Odnoho razu, jidučy vidpočyvaty v Odesu, my z kolehamy-televizijnykamy zachodyly u vsi kupe v pojizdi i zapytuvaly pasažyriv, čy ne bačyly vony Hodo, bo my vže zmučylysia joho čekaty. (Ce bulo če v ti časy, koly v pojizdi Kýiv-Odesa ukrajinśkoju hovoryly lyše ja i Mykola Vereseń).
Z toho času ja vstyhla blyžče zapiznatysia iz peršodžerelom i vže dviči čekala na Hodo v londonśkych teatrach.
V Londoni, v kuĺturnomu centri Barbikan, čojno zaveršyvsia festyvaĺ Semiuela Bekketa, kudy prýichaly postanovky z usich kinciv svitu. Zirkovoju vystavoju bula vlasne absurdystśka p’jesa “Čekajučy na Hodo” v postanovci Sydnejśkoji teatraĺnoji kompaniji.
U p’jesi – dvoje zlydariv, Vladimir ta Estrahon, čekajuť na nezrozumiloho personaža na jmennia Hodo, jaký obiciav buty, ale nevidomo, koly točno. Na sceni z’javliajuťsia če kiĺka personaživ: Pocco i Laki, joho znevažený sluha, jaký výavliajeťsia v pevnomu zbočenomu sensi hospodarem u jichnich stosunkach, a takož chlopčyk. Perekazuvaty siužet detaĺniše nastiĺky ž važko, jak perekazuvaty svij včorašnij son.
Prosto buty
Irlandśký krytyk Vivijen Merser kolyś napysav pro vystavu, čo “v nij ničoho ne stajeťsia, i tak dva razy”. Jak výavliajeťsia, im’ja Hodo ne maje ničoho spiĺnoho z anhlijśkym slovom “Boh”, a pochodyť radše vid francuźkoho žarhonnoho slova “čoboty”, tobto biĺšisť teorij pro hlyboký relihijný sens p’jesy pobudovani na pisku. Meni zavždy zdavalosia, čo vona pro beznadiju i nadiju časiv druhoji svitovoji vijny, ale ja ne možu pojasnyty, čomu.
Tym ne menše vystava zavorožuje. Pevnoju nevelykoju miroju če j tym, čo vona daje možlyvisť aktoram prosto buty: čekaty, chodyty, spaty, projavliatysia. Cioho razu ja nasolodžuvalasia fizyčnoju prysutnistiu avstralijśkoho aktora CH’juho Ujivinha, vidomoho šyrokij ukrajinśkij audytoriji jak mister Smit iz fiĺmiv “Matrycia” ta eĺf Elrond iz “Volodaria persniv”. Jak i v fiĺmi, de vin postijno borovsia z kiber-revoliucionerom Neo, mister Smit maksymaĺno vykorystovuvav svoju plastyčnisť: chodyv iz pidstrybom, vybyvav kapeliucha i take inše.
Moje poperednie znajomstvo z Hodo bulo takož pov’jazane zi svitom fentezi. V holovnych roliach u londonśkomu teatri buly vydatni šekspirivśki aktory Patrik Stiuart ta Ian Makkellen, biĺše vidomi, prote, jak kapitan Žan-Liuk Pikar ta Handaĺf. Zal buv povný liudej u kostiumach eĺfiv ta uniformach flahmanśkych korabliv Federaciji. Dvoje heniaĺnych staryhaniv vstruhnuly taký performans, jakoho ne vstydavsia b i sam Bohdan Stupka, ale najhučniše jim pleskaly same fanaty jichnich ekrannych personaživ.
Sluchaty holosy
Audiop’jesa “Vsi, chto padaje” u postanovci irlandśkoho teatru Pan-Pan
Barbikan poraduvav i inšymy postanovkamy Bekketa. Koly ja kažu “poraduvav”, to ce ne označaje, čo audytorija naspravdi radije: jakčo vona i smijeťsia, to popry ekzystencijný žach i strach vid čerhovoji napruhy čekannia jak ne Hodo, to smerti. Bekket, irlandeć, čo pysav takož francuźkoju, bolisno perežyvav smerti blyźkych, proviv vijnu u francuźkomu Opori, nabravsia ekzystencijnych i absurdystśkych idej, duže neochoče spilkuvavsia pro svoju tvorčisť i z vydu buv schožý na vedučoho Andrija Kulykova, jaký posmichajeťsia, ale ne smijeťsia.
Otož pro dvi inši vystavy, jaki ja podyvylasia v ramkach festyvaliu. Radiop’jesa “Vsi, chto padaje”, pro chvoru staru družynu i jiji slipoho čolovika, jakoho vona čekaje na platformi, a potim vede dodomu z pojizda po doču (z temoju dytiačych smertej), bula postavlena same jak audiop’jesa irlandśkym teatrom Pan-Pan: hliadači, a radše sluchači, sydily v krislach i sluchaly holosy nevydymych aktoriv, a bačyly lyše elektryčni lampy.
če ja zavitala na “Ostanniu plivku Krappa” u vykonanni teatru odnoho aktora amerykancia Roberta Vilsona. Pislia 35 chvylyn sluchannia zlyvy (ja zasikala čas) narešti počalasia istorija pro staroho nevdachu-pyśmennyka, jaký u svij 69-j deń narodžennia sluchaje zapys sebe ž u 39 rokiv, koly vin buv povný syly, lehko vidkydav liubov i zalyšav pozadu perežyvannia, a teper vin starý, straždaje na zapor čerez prystrasť do bananiv i rozumije, čo ničoho v žytti tak i ne vidbulosia.
“Ostannia plivka Krappa” u vykonanni teatru odnoho aktora amerykancia Roberta Vilsona
Pid čas cijeji vystavy ja bahato dumala pro svoju kolyšniu robotu na radioprohramach Ukrajinśkoji služby VVS i zapytuvala sebe, čy i ja tak syditymu v 69 rokiv, samotnia, z plivkamy, pliaškoju viski i rozpačem. Odne vtišalo – ja ne liubliu bananiv.
Slovom, festyvaĺ Bekketa centru Barbikan vdavsia.