Inodi meni zdajeťsia, čo veś svit nalaštovaný proty mene. Avtomobili na susidnij smuzi zavždy ruchajuťsia švydše. Tak samo jak i čerha do kasy v supermarketi. Dočyť zavždy toho dnia, koly ja zalyšaju vdoma parasoĺku, a na pikniku vsi osy zbyrajuťsia lyše na mojemu buterbrodi.
Zdajeťsia, ciomu isnuje lyše dva lohičnych pojasnennia. Abo Vsesvit i spravdi vyrišyv pomstytysia meni, abo jakeś potužne, choča j chybne, psycholohične uperedžennia stvoriuje vražennia, čo meni ne častyť biĺše, niž inšym. JA čudovo rozumiju, čo druhý variant zvučyť heť nepravdopodibno, ale vse ž sprobujmo trochy v niomu rozibratyś, perš niž povernemosia do teoriji vsesvitnioji pomsty.
Vražennia, čo neprýemnosti vas pereslidujuť, gruntujeťsia na sudženniach pro jmovirnisť podiji. My možemo dumaty pro pryčynu (jakčo zabuvaješ parasoĺku, to dočyť) abo pro vzajemozv’jazok podij (osy nadajuť perevahu same mojim buterbrodam). Sučasna psycholohija znaje bahato pro te, jak my formujemo naše rozuminnia pryčynnosti j vzajemozv’jazku podij, i, na žaĺ, biĺšisť z toho, čo my znajemo, ne na našu korysť.
Zdatnisť ociniuvaty pryčynno-naslidkovi zv’jazky zavždy mala pryncypove značennia dlia evoliuciji liudśkoho rodu. Nam potribno bulo točno usvidomliuvaty, vid kotroji jahody bude pohano j vid jakych chmar prýde nehoda. Otže, zovsim ne dyvno, čo my instynktyvno robymo sudžennia takoho rodu.
Nam ne potribno rozrachovuvaty virohidnisť podij, sposterihaty za jichnim zv’jazkom i systematyčno sprostovuvaty aĺternatyvni pojasnennia. My majemo intujiciju, jaka pojasniuje vse abo majže vse. My vpevneni, čo naše intujityvne ujavlennia pravyĺne naviť todi, koly ne majemo dostatnio dosvidu z pevnoho pytannia.
Ce nepohano dlia švydkoho prýniattia rišeń u našomu sviti, v jakomu zavždy brakuje času, ale maje pobični efekty, bo intujityvni sudžennia často stajuť pomylkovymy.
Odnijeji z takym pomylok je “iliuzorna koreliacija”, koly dva pomitnych javyča abo podiji zdajuťsia vzajemopov’jazanymy, choča naspravdi ne je takymy. V odnomu vidomomu eksperymenti učasnykam zaproponuvaly oznajomytyś z pidroblenymy zvitamy psychiatriv pro osobystisť jichnich pacijentiv i rezuĺtaty projdenoho nymy testu Roršacha (psychodiahnostyčný test u vyhliadi nevyznačenych pliam riznoji formy, jaký vykorystovujuť dlia doslidžennia osobystosti. – Red.).
U dejakych zvitach zaznačaloś, čo pacijenty buly homoseksualistamy, a v inšych – čo pacijenty bačyly v pliamach elementy žinočoho odiahu abo sidnyci. Zvity bulo skladeno takym čynom, čo dostovirný zv’jazok miž opysom osobystosti pacijenta i joho vidpovidiamy na test vyznačyty bulo nemožlyvo. Tym ne menš, učasnyky eksperymentu – dejakych z nych naviť buly profesijnymy psychiatramy – vpevneno zrobyly vysnovok pro zv’jazok miž homoseksuaĺnistiu pacijenta i joho vidpovidiamy na test.
Pojasnyty taký rezuĺtat možna tym, čo javyča, jaki trapliajuťsia vidnosno ridko – v ciomu vypadku, homoseksualizm i bačennia žinočoho odiahu v pliamach Roršacha – syĺniše pryvertajuť do sebe uvahu. Cej fakt razom z najavnymy stereotypamy stvoriuje chybne vražennia, čo ci dvi reči pov’jazani miž soboju, choča ce ne tak.
I ce typový pryklad intujityvnoho sprýniattia pryčynno-naslidkovych zv’jazkiv u sviti. U biĺšosti vypadkiv taký mechanizm praciuje normaĺno, vin zabezpečuje švydki ta nadijni vidpovidi na javyča navkolo nas. Ale koly sprava dochodyť do nezvyčajnych, ale pomitnych podij, pomylkovi sudžennia trapliajuťsia dovoli často, osoblyvo v tomu vypadku, koly na nych vplyvajuť uperedžennia j stereotypy.
Vpevnenisť, čo pravyla dorožnioho ruchu značno častiše porušujuť predstavnyky etničnych menšyn abo velosypedysty, če odyn pryklad takoji bezpidstavnoji uperedženosti. Obydvi katehoriji – predstavnyky nacmenšyn abo velosypedysty i pohana povedinka na dorozi – pryvertajuť uvahu. I naš švydký ale duže točný mechanizm umovyvodiv myttievo robyť myttievý vysnovok, čo ci dvi katehoriji pov’jazani, choča naspravdi ce daleko vid istyny.
Same cej rozumový mechanizm može pojasnyty, čomu susidnia čerha zavždy ruchajeťsia švydše. Ruch čerhy poriad – ce podija, jaka v daný moment pryvertaje uvahu, i tomu naš rozum myttievo pov’jazuje jiji z inšym najvažlyvišym ob’jektom u našomu otočeni – namy samymy. Adže čo može buty važlyvišym dlia nas za nas samych? Oś tut i z’javliajeťsia teorija vsesvitnioji zmovy.
Koly transport na mojij smuzi ruchajeťsia, ja zoseredžený na keruvanni avtomobilem, ale koly ruch zupyniajeťsia, ja počynaju zamysliuvatysia pro sebe i svoju beztalannisť, dyvliačyś, jak avtivky poriad perehaniajuť mene. Cilkom pryrodno, čo vypadky, koly nam ne častyť, vražajuť nas syĺniše i tomu zberihajuťsia v pam’jati dovše.
Tak pam’jať spotvoriuje naši sudžennia, zmušujučy vidčuvaty sebe žertvoju nevdači. V dejakych sytuacijach, odnak, naši vidčuttia i spravdi vidpovidajuť dijsnosti. V potoci dorožnioho ruchu my dijsno provodymo biĺše času, sposterihajučy, jak nas vyperedžajuť inši vodiji, niž obhaniajemo sami, prosto tomu čo obhin vidbuvajeťsia švydše. A dym vid bahattia dijsno peresuvajeťsia tudy, de sydyte vy, bo teplo vid vašoho tila, zdijmajučyś uhoru, stvoriuje vakuum u povitri, jaký zapovniuje dym.
Ale ponad cym usim perebuvaje naš rozum, jaký perebiĺšuje našu vlasnu značučisť, stvoriujučy chybne vražennia, čo my zavždy vplyvajemo na chid dovkolyšnich podij.
oryhinal cijeji statti anhlijśkoju movoju vy možete na sajti
BBC Future.