Naviščo Papa zustričajeťsia z Patriarchom?

  Image copyright
AP

Zustrič Papy Rymśkoho Francyska i patriarcha Moskovśkoho i vsijeji Rusi Kyryla, pryznačenu na 12 liutoho, nazyvajuť istoryčnoju – vvažajeťsia, ščo hlavy dvoch konfesij dosi nikoly osobysto ne zustričalysia.

Zustrič vidbudeťsia 12 liutoho na Kubi, v aeroportu imeni Chose Marti v Havani.

Hlava katolyćkoji cerkvy i predstojateĺ RPC majuť namir pidpysaty spiĺnu deklaraciju pro vzajemodiju cerkov, povidomyly u Vatykani.

“Tema peresliduvannia chrystýan stane na cij zustriči centraĺnoju”, – povidomyv, komentujučy informaciju pro zustrič, holova Viddilu zovnišnich cerkovnych zv’jazkiv RPC MP mytropolyt Volokolamśký Ilarion.

Predstavnyky Rymo-katolyćkoji i Rosijśkoji pravoslavnoji cerkov očikujuť vid cijeji zustriči zmicnennia zv’jazkiv miž Vatykanom i Moskvoju.

Nezaležni eksperty vvažajuť, ščo za raptovoju zhodoju patriarcha Kyryla na zustrič iz Papoju Rymśkym može stojaty Kremĺ, jaký namahajeťsia riznymy sposobamy podolaty mižnarodnu izoliaciju Rosiji.

Pavlo Šaškin, sekretar ekspertnoji rady “Ekonomika i etyka” pry Patriarchovi:

Pryncypovym čynom stratehični vidnosyny miž cerkvamy navriad čy zminiaťsia, tomu ščo stratehično vony i tak vyznačeni jak vidnosyny miž cerkvamy-sestramy.

Image copyright
AP

Image caption

Papa Francysk na vlasnomu prykladi neodnorazovo demonstruvav zrečennia rozkoši

Nezvažajučy na riznočytannia, ščo zberihajuťsia v duže bahatioch pytanniach – i kanoničnych, i v pytanniach praktyčnoho žyttia, ne kažučy vže pro polityčni konflikty, v jaki, bezumovno, namahajuťsia zalučyty i protyborči storony sučasnoji cerkovnoji struktury, – ne dyvliačyś na ce, protiahom ostannich desiatyliť miž Rymśko-katolyćkoju i Rosijśkoju pravoslavnoju cerkvoju vybuduvalysia dobri partnerśki vidnosyny.

Zaraz dosyť neprosta sytuacija sklalasia v sferi mižnarodnych vidnosyn, v tomu čysli miž velykymy heopolityčnymy hravciamy, velykymy deržavamy.

U cij sytuaciji cerkvy, jaki zavždy tradycijno hraly roĺ myrotvorciv i poserednykiv v skladnych konfliktnych sytuacijach, povynni jakoś koordynuvaty svoji zusyllia dlia dosiahnennia zahaĺnoho blaha, stanovlennia spravedlyvoho zahaĺnoho svitoporiadku.

V ciomu vidnošenni katolyky i pravoslavni z bahatioch aktuaĺnych pytań mižnarodnoho poriadku majuť duže blyźki, inodi prosto schoži pohliady.

Tak ščo zustrič cilkom lohična.

Sviaščenyk Kyrylo Horbunov, pres-sekretar katolyćkoji archijeparchiji Božoji Materi v Moskvi:

Image copyright
AFP

Image caption

Na vidminu vid pontyfika, Patriarch Kyrylo v mynulomu vidznačyvsia potiahom do koštovnych hodynnykiv

U sučasnomu sviti relihija jak taka sprýmajeťsia liuďmy jak džerelo zahrozy – nevažlyvo, islam ce abo chrystýanstvo. Zvisno ž, ščo liudy, jaki viriať v nadpryrodni cinnosti, apriori vvažajuť sebe u vsiomu pravymy, schyĺni vdavatysia do nasyĺstva dlia zachystu svojich pohliadiv. Tomu chrystýanam usich konfesij duže važlyvo pokazaty, ščo naša holovna meta – ce myr miž liuďmy. I zvyčajno, nemožlyvo efektyvno pokazaty ce, jakščo my ne budemo naspravdi prahnuty do myru v stosunkach miž našymy konfesijamy.

JA dumaju, tomu cia zustrič maje velyke značennia.

Vidnosyny miž katolyćkoju cerkvoju i pravoslavnymy cerkvamy možuť zdatysia dosyť kepśkymy, ale naspravdi prohres, jaký buv dosiahnutý za ostanni 100 rokiv, velyčezný – ce voistynu krok vpered.

Sviatijšý patriarch Kyrylo, zvyčajno, vže zustričavsia z papoju Benedyktom, z Papoju Ivanom Pavlom Druhym, koly vin buv mytropolytom i holovoju viddilu zovnišnich cerkovnych zv’jazkiv Moskovśkoho Patriarchatu. I jomu dobre vidomo, ščo vidnosyny miž našymy cerkvamy važki, problematyčni, ale naspravdi šče j duže bahati, velyki.

JA dumaju, cia zustrič bude tym znakom, jaký pokaže, ščo je možlyvisť rozvyvaty jich dali.

JA vpevnený, ščo buduť naslidky, buduť novi kroky u vidnosynach miž cerkvamy, i ne tiĺky formaĺni. Dlia cerkvy najvažlyviše – stavlennia prostych virnych odyn do odnoho: dovira, sympatija, i ja dumaju, ščo cia zustrič stane znakom dlia bahatioch liudej – my poklykani biĺše liubyty odyn odnoho i krašče odyn odnoho znaty.

Andrij Desnyćký, providný naukový spivrobitnyk Instytutu schodoznavstva RAN:

Po-perše, treba rozumity, ščo ce perša zustrič v istoriji. Rymśký papa neodnorazovo zustričavsia z Konstantynopoĺśkymy patriarchamy, a z Moskovśkym ce bude perša zustrič.

Image copyright
AP

Image caption

Ohliadači prypuskajuť, ščo vkazivku zustritysia z Papoju Kyrylu daly v Kremli

Koly liudy počynajuť dialoh, osoblyvo, jakščo za cym dialohom varto duže dovha istorija nerozuminnia, to duže važko čekaty vid peršoji zustriči rišennia absoliutno vsich pytań. Ale absoliutno točno možna skazaty, ščo ce bude jakýś duže važlyvý počatok, ce bude precedent, ce bude dosvid, na jaký potim možna posylatysia.

Rymśký papa Francysk vzahali nalaštovaný na podibni zustriči, i z Moskovśkym patriarchom vin buv hotový zustrineťsia davno. Dumaju, ce joho zahaĺna polityka vidkrytoho pidchodu do cerkvy-sestry.

Ščo stosujeťsia Moskovśkoho patriarchatu, cia tema davno obhovoriuvalasia, ale vperše bulo prýniato rišennia pro zustrič. Perš za vse, tomu ščo u nas v ciomu roci maje vidbutysia vsepravoslavný sobor, i na ciomu sobori je dva centry tiažinnia, vony poznačylysia na perehovorach v Švejcariji na počatku liutoho.

Ce Moskva i Konstantynopoĺ. Konstantynopoĺ – istoryčný centr pravoslav’ja, pervynna kafedra i vselenśký patriarchat. Moskva – centr najčyslennišoji, najbahatšoji i najvplyvovišoji pravoslavnoji cerkvy.

Vidpovidno, i Moskva, i Konstantynopoĺ pretendujuť na peršisť.

Ale Konstantynopoĺ aktyvno zalučený v dialoh z katolykamy na najvyščomu rivni. Z Moskvoju poky takoho ne vidbuvalosia. Ce po-perše.

Po-druhe, ne tak davno prezydent Rosiji zustričavsia z rymśkym papoju. Vidomo, ščo zaraz dosyť hariača tema – ce, z odnoho boku, pevna mižnarodna izoliacija rosijśkoji polityky, z inšoho – bažannia nalahodyty mosty z konservatoramy vsich krajin i vystupyty v jakosti takoho centru tiažinnia.

Ale tut javno je element supernyctva miž patriarchatom i Kremlem: jak ce vony zustričalysia, a my dosi ni?

Jakiv Krotov, sviaščenyk Ukrajinśkoji avtokefaĺnoji pravoslavnoji cerkvy

Zustrič Papy i patriarcha, vsupereč pošyrenij dumci, – ne perša zustrič hlav dvoch cerkov, tomu ščo hlava rosijśkoho pravoslav’ja mytropolyt Isydor brav učasť u Florentijśkomu sobori na počatku XV stolittia i naviť pidpysav dohovir pro z’jednannia dvoch cerkov. Dohovir nijakych istotnych rezuĺtativ ne mav, krim toho, ščo Rosijśka cerkva, navpaky, samočynno j antykanonično proholosyla sebe samostijnoju i pišla v rozkol vid Konstantynopoĺśkoji patriarchiji.

Patriarch pohodyvsia na zustrič (pislia bahatioch rokiv, koly vin vidmovliavsia), tomu ščo jomu nakazav Kremĺ.

Cia zustrič vyhidna tiĺky Kremliu, jaký zaraz znachodyťsia pered zahrozoju zahaĺnoho mižnarodnoho bojkotu. Buď-jaka zustrič iz mižnarodnym avtorytetom zlehka dopomahaje Kremliu zmicnyty reputaciju. Pohodyvšyś na zustrič, Papa dopomahaje ahresyvnij dyktaturi vyhliadaty normaĺnoju krajinoju. Ce obijmy za čužý rachunok. Obijmajeťsia Papa, a hynuť vid rosijśkoji zbroji ukrajinci i syrijci.

Čomu Papa pohodyvsia na zustrič? Tomu ščo vnutrišnio vin dijsno skoriše blyžče do dyktatur, niž do viĺnoho svitu.

Jak i Hundiajev, Berholio sformuvavsia v roky žorstokoji dyktatury jak konformist, ščo vvažaje za krašče “domovliatysia z tiuremnykamy”, naviť jakščo čerez ce kohoś iz uv’jaznenych ub’juť. Mertvi movčať, na dokaz pravyĺnosti konformizmu pred’javliajuť tych, ščo vyžyly.

Image copyright
AP

Image caption

Na Kubi je i katolyćki, i pravoslavni parafiji

Ne treba zabuvaty i pro platnych i dobroviĺnych kremlivśkych ahentiv u Vatykani, vony nikudy ne podilysia.

Zauvažymo, ščo zustrič vidbuvajeťsia ne deś tam u viĺnomu sviti, a na Kubi – ostrovi dyktatury i rabstva.

Vidbuvajeťsia pid pryvodom “dopomohty virnym”. Ale v rezuĺtati takoji dopomohy dyktatura zaochočuje cerkvu duže pevnoho typu – na kštalt krapeĺnyci pry paraličnomu chvoromu.

Liudyna i pid Brežnievym, i pid Kastro, i pid Putinym žyve bez svobody tvorčosti, bez svobody biznesu, sovisti, zboriv, slova – majže jak ovoč. Na vtichu jomu proponujuť posmoktaty liodianyk u vyhliadi chresta. A Chrest – ne liodianyk dlia vtichy.

Deformujuťsia i virni, i pastyri, i sama Cerkva. I jaka riznycia, ob’jednajuťsia dvi krapeĺnyci v odnu čy ni? Po-perše, ni za ščo ne ob’jednajuťsia, po-druhe, jaka riznycia! Vatnyk-katolyk ničym ne vidrizniajeťsia vid vatnyka-pravoslavnoho.

Devid Villi, korespondent VVS u Vatykani:

Cia bezprecedentna perša zustrič miž hlavamy Rymśko-katolyćkoji i Rosijśkoji pravoslavnoji cerkvy vymahala vid jiji orhanizatoriv projaviv čymaloji fantaziji.

Sproby poperednykiv Papy Francyska provesty podibnu zustrič u Schidnij Jevropi abo naviť na Kipri zakinčuvalysia provalom, tomu ščo v RPC zavždy pidozriuvaly Rym u namiri peremanyty na svoju storonu pravoslavnych virnych u Rosiji i Ukrajini.

Zi svoho boku, Rym zavždy pidozriuvav, ščo v Rosiji nikoly ne isnuvalo spravžnioho podilu cerkvy i deržavy.

Zustričajučyś na Kubi – daleko vid Rymu, Moskvy čy Konstantynopolia z jichnim istoryčnym vantažem rozkolu i relihijnych konfliktiv, – Papa Francysk i Patriarch Kyrylo zmožuť zoseredyty uvahu na reaĺnych nebezpekach, jaki zahrožujuť usim chrystýanam v XXI stolitti.

Holovna z nych u tomu, ščo nynišnij nastup islamśkoho fundamentalizmu može pryvesty do povnoho prypynennia bahatovikovoji istoriji chrystýanstva na Blyźkomu Schodi.

Vidpovisty