Krajina, jaka postačaje oči rešti svitu

Image copyright
Getty

Image caption

Rohivka – odyn z najlehšych dlia transplantaciji orhaniv, oskiĺky ne vymahaje sumisnosti miž donorom ta pacijentom

Ščob povernuty zir uškodženomu oku, likari často musiať peresadžuvaty rohivku – prozoru “kryšečku” zinyci ta rajdužky – z oka pomerloho donora.

V usiomu sviti isnuje deficyt cioho donorśkoho materialu, ale odna krajina – Šri-Lanka – ščosyly namahajeťsia zadovoĺnyty popyt, ne šukajučy vynahorody, prynajmni u ciomu žytti.

Prave oko Paramona Malinhama prykryto pov’jazkoju. Na livomu prostupajuť sliozy. Ce sliozy polehšennia, adže ciomu pacijentovi nadzvyčajno poščastylo.

“JA vže dumav, ščo žytymu z odnym okom reštu žyttia”, – kaže vin.

Trynadciať rokiv tomu pan Malinham, kramar z centraĺnoji Šri-Lanky, porizav oko stalevym drotom, a mynuloho roku – travmuvav te same oko polinom. Ci dva neščasni vypadky majže lyšyly joho odnookym, ale donorśka rohivka vriatuvala zir.

Rohivka – ce prozora perednia častyna oka, ščo propuskaje svitlo i sprýaje fokusuvanniu zorovych obraziv na sitkivci.

Image caption

Paramonu Malinhamu poščastylo: jomu znajšly novu rohivku

Koly vona uškodžujeťsia vnaslidok travmy čy chvoroby, zir liudyny pohiršujeťsia, časom až do povnoji slipoty.

Jedynym vyrišenniam problemy často je transplantacija, ale v bahatioch krajinach donorśkych rohivok ne vystačaje. Sytuacija uskladniujeťsia šče j tym, ščo rohivky majuť duže malý termin zberihannia.

Rohivku neobchidno vziaty u donora protiahom kiĺkoch hodyn pislia smerti i peresadyty pacijentovi pryblyzno u misiačný termin – možlyvo, trochy biĺše čy menše, zaležno vid sposobu zberihannia.

Pan Malinham čekav na novu rohivku čotyry dni, a zaraz odužuje u holovnij oftaĺmolohičnij klinici mista Kolombo, stolyci Šri-Lanky.

“Pislia operaciji ja nače zanovo na svit narodyvsia”, – kaže vin.

Kiĺkoma dveryma dali po korydoru studentka Višvani Pasadi hotujeťsia do inšoho novoho narodžennia – zapovniuje anketu Nacionaĺnoho očnoho banku, v jakij dozvoliaje skorystatysia jiji očyma pislia jiji smerti.

Jak biĺšisť synhaliv, jaki skladajuť 75% naselennia Šri-Lanky, pani Pasadi – buddystka. Vona viryť u cykličnisť narodžennia, smerti j pererodžennia, i sprýmaje donorstvo jak vnesok u svoje majbutnie.

“Jakščo ja požertvuju oči v ciomu žytti, – kaže vona, – to v nastupnomu matymu kraščý zir”.

Image caption

U rukach Višvadi Pasadi sertyfikat vid Nacionaĺnoho očnoho banku

Cej samý krok zrobyla i buchhalterka Priti Kachlevatte.

“Vse choroše, ščo my robymo u ciomu žytti, vertajeťsia do nas u nastupnomu, – pojasniuje vona. – Koly inšym ščoś potribno, krašče podilytyś. Liudyna može praciuvaty bez nih čy naviť bez ruk. Ale ščo zrobyš bez očej?”

Za danymy Tovarystva donorstva očej – neprybutkovoji orhanizaciji, zasnovanoji u 1961 roci molodym likarem Chadsonom Siĺva, kožen p’jatý lankijeć zajavyv pro bažannia staty donorom rohivky. Do cioho čysla ne vchodiať ti, chto, jak Pasadi, zapovnyv anketu Nacionaĺnoho očnoho banku, okremoji ustanovy, ščo vidkrylasia p’jať rokiv tomu.

“Zdajeťsia, ja pidpysav sertyfikat kožnomu hromadianynovi Šri-Lanky”, – kaže doktor Šyri Kassim, holovný likar Tovarystva donorstva očej. Do joho obov’jazkiv vchodyť rozpys na pam’jatnomu paperi, ščo vručajeťsia donoram čy jichnim sim’jam.

Hotovnisť lankijciv dilytysia rohivkamy z inšymy označaje, ščo uže tryvalý čas jichnia krajina zbyraje vrožaj, jaký perevyščuje vlasni potreby, i može peredavaty nadlyšok v inši krajiny.

U 1964 roci ce uperše zrobyv pokijný nyni Chadson Siĺva: vin spakuvav kiĺka očej u zvyčajný termos dlia čaju, zapovnený liodom, i vziav u perelit do Sinhapuru jak ručnu poklažu.

Image caption

Doktor Kassim pidpysuje kožen sertyfikat, jaký vydajeťsia donoram ta jichnim rodynam

U 2014 roci joho tovarystvo eksportuvalo 2551 rohivku, v tomu čysli 1000 do Kytaju, 850 do Pakystanu, 250 do Tajilandu i 50 do Japoniji.

Takym vyznačnym rozvytkom očnoho donorstva Šri-Lanka značnoju miroju zavdiačuje entuziazmovi pana Siĺva. Vin počav zaklykaty do cioho šče u studentśki roky, koly u spivavtorstvi z družynoju ta matir’ju opublikuvav stattiu u hazeti, ahitujučy lankijciv “daty žyttia mertvym očam”.

Ce bulo u 1958 roci, a vže nastupnoho roku vin otrymav perši nadchodžennia, jaki zberihav u vlasnomu cholodyĺnyku “poruč z jajciamy ta maslom”.

U 1960 roci pomerla joho maty, i, jak rozpovidajuť, Siĺva zavojuvav narodnu prychyĺnisť, peresadyvšy jiji rohivky bidnomu fermeru j povernuvšy jomu zir.

Buddystśki monachy takož zihraly roĺ u populiaryzaciji donorstva, navčajučy, ščo u niomu slid bačyty dobre dilo – dajannia, abo “dana”, jake dopomože maty krašče žyttia pislia reinkarnaciji.

Prepodobný Kiribathoda Hnanananda Tchero, ščo zasnuvav u Šri-Lanci buddystśký monastyr Mahamevnava, rozpoviv meni istoriju z “Džatakiv”, davnioji knyhy viršiv pro poperedni žyttia Buddy.

“U poperedniomu žytti Budda stav carem. Odnoho razu do carśkoho palacu prýšov slipý žebrak. “O cariu, viddaj meni svoji oči!” – blahav vin. I Budda vyrišyv viddaty jomu oči”.

Image caption

Rohivka majže ne starije: je vypadok, koly dev’jatyričnomu chlopčykovi požertvuvav svoju rohivku 86-ričný buddijśký monach

Chirurh Buddy vydalyv joho oči i peresadyv jich žebrakovi, povernuvšy jomu zir.

“Z pokolinnia u pokolinnia my sluchajemo taki istoriji. Tomu nam lehko viddavaty svoji orhany inšym liudiam”, – kaže pan Tchero.

Sam vin uže požertvuvav nyrku žinci z nyrkovoju chvoroboju.

U sertyfikatach, ščo vydajuťsia Tovarystvom donorstva očej, je priame zvernennia do buddystśkoho včennia: “Nechaj donor matyme dobru reinkarnaciju”.

Utim, predstavnyky inšych relihij tež darujuť i prýmajuť u dar rohivky.

U musuĺmanśkych krajinach zahalom zaboroneno porušuvaty cilisnisť liudśkoho tila do čy pislia smerti, tomu sered najbiĺšych importeriv lankijśkych rohivok – Pakystan i Jehypet. Malajzija, Niherija i Sudan takož fihurujuť u spysku z ponad 50 krajin-oderžuvačiv.

Vidpovisty