Avtory fiĺmiv pro dyku pryrodu rozkryvajuť sekrety

Bohomol

Na vystavci “Pryroda, kamera, motor!” možna pobačyty obladnannia, jakym znimajuť dyku pryrodu

Nova technolohija dozvoliaje avtoram fiĺmiv pro dyku pryrodu robyty šče zachoplyviši kadry. Ale čy možna viryty vsiomu, ščo my bačymo u teleprohramach pro pryrodu? I čomu hijeny tak spokijno jidiať pered kameramy?

Nova vystavka u Nacionaĺnomu muzeji media u Bredfordi zaprošuje vidviduvačiv diznatysia “tajemnyci stvorennia nejmovirnych fiĺmiv pro dyku pryrodu”.

Troje avtoriv dokumentaĺnych kartyn pro pryrodu, jaki dolučylysia do vystavky “Pryroda, kamera, motor!”, detaĺniše rozpovily pro prýomy ta pidvodni kameni svoho remesla.

Sered “zirkovych” eksponativ – frankenkam. Ce chytromudre prystosuvannia, rozroblene operatorom Martinom Dornom dlia toho, ščob znimaty murach ta inšych krychitnych tvariuk velykymy planamy ta z vysokoju rozdiĺnoju zdatnistiu.

Za dopomohoju frankenkamu operator čerez puĺt dystancijnoho keruvannia može peremiščaty šyrokokutný ob’jektyv u buď-jakomu napriamku.

Za dopomohoju svoho Frankenkamu Martin Dorn znimaje krychitnych komach z vysokoju rozdiĺnoju jakistiu

Jakščo z takym nablyženniam znimaty z ruk, to buď-jaka kamera dasť tremtlyvu kartynku, ne kažučy vže pro te, ščo komachy prosto rozbižaťsia.

“Zadum buv taký, ščob znimaty cych maniusińkych murach, ne pidchodiačy do hnizda, – pojasniuje pan Dorn. – Frankenkam stav instrumentom kontroliu nad kameroju, ščob možna bulo dyvytysia kriź neji pid buď-jakym kutom, ne torkajučyś jiji”.

Ale naviť frankenkam ne znime vsioho – napryklad, nutroščiv murašynoho hnizda. Dlia cioho potribno vziaty hnizdo v polon.

Tak ne česno?

“Ce obman? I tak, i ni, – kaže pan Dorn. – Jakščo vy chočete znimaty vseredyni hnizda – ce važlyva častyna istoriji. Vam treba pobačyty, jak murachy-robitnyky dohliadajuť za svojeju matkoju. Bez cioho nemožlyvo pojasnyty buď-jaku jichniu povedinku. Pytannia v tomu, čy zavdaje ce muracham boliu? Ni”.

Pan Dorn, jaký ponad 30 rokiv znimaje dyku pryrodu v usij jiji riznomanitnosti, kaže, ščo avtory fiĺmiv obmaniujuť hliadačiv, koly zmušujuť tvarynu robyty ščoś take, čoho vona sama ne robyla b.

“Po-spravžniomu nečesno – ce koly tvaryna povodyťsia na tak, jak choče, a jak vid neji toho vymahajuť”, – kaže vin.

“JA ne chotiv by vdavaty, ščo nikoly ne buv u tij sytuaciji, koly mene prosyly prokontroliuvaty podiji, i ščo ja nikoly takoho ne robyv, – vede dali pan Dorn. – Ale mij dosvid pidkazuje, ščo ja biĺše ne choču takoho robyty”.

Hijeny taki hijeny

Kamery, jaki vykorystovujuť u prohramach na zrazok “V očikuvanni doščiv” (BBC Two) i “Hipopotam: dyký benket pryrody” (Channel Four), obydvi z jakych zniati v Zambiji, povynni buty micnymy.

“My beremo z soboju obladnannia, vže vyprobuvane v takych umovach”, – pojasniuje prodiuser Sara Pit iz Tigress Productions, jaka praciuvala nad oboma cymy cyklamy.

“Ale vono šče nikoly ne praciuvalo p’jať tyžniv v misciach z ekstremaĺnymy zlyvamy, piščanymy buriamy, spekoju za sorok hradusiv i vysokoju volohistiu. V ekstremaĺnych umovach technika spraciuvala duže dobre”, – kaže vona.

Dyka pryroda

Odnak vberehty kamery vid usich nebezpek ne vdalosia.

“Nam šče treba perechytryty hijen, bo vony postijno cupliať naše obladnannia, – skaržyťsia pani Pit. – Koly my znimaly “V očikuvanni doščiv”, vony zabraly naši detektory ruchu, p’jať kamer stežennia i vtekly razom z nymy. Hijeny prosto smykajuť jich, poky ti ne vpaduť na zemliu, a todi, hrajučyś technikoju, vidnosiať jiji kudyś. Nam vdalosia znajty dvi kamery z p’jaty i, na ščastia, kartky pam’jati buly cili, tomu v nas z’javylysia kadry toho, jak hijeny vzialy ci štuky do rota i kudyś jich sobi ponesly”.

Ščob zniaty te, ščo raniše ne vdavalosia, tvorci fiĺmiv vykorystovujuť, zokrema, menši kamery, kerovani litaĺni aparaty i technolohiji, jaki stabilizujuť tremtlyvu kartynku, rozpovidaje Šarlotta Skot iz viddilu “Pryrodna istorija” na VVS.

“Kolyś operatory nosyly kameru na pleči i hanialysia za kymoś čy čymoś, ščo potim vyhliadalo na ekrani jak video zi smykanniam, – pojasniuje vona. – Nyni možna zrobyty tak, ščo vse vyhliadatyme absoliutno hladko”.

“Technolohiji stajuť dedali biĺš miniatiurnymy. Ce dozvoliaje robyty po-spravžniomu choroši znimky, ale vodnočas – može zavesty v taki kutky, pro jaki vy raniše i ne zdohaduvalyś. I ce po-spravžniomu radykaĺni zminy”, – kaže pani Skot.

U cyklach “Deĺfiny: špyhun u zhraji” ta “Pinhviny: špyhun v jurbi” vykorystovuvaly maleńki vysokojakisni kamery, zachovani u modeliach tvaryn.

Nebesne oko

A šče možna zakripyty kamery na oktokopterach – litaĺnych aparatach z viśmoma lopatiamy – i za dopomohoju stabilizacijnych technolohij zniaty hladeńku kartynku z najizdamy i viddalenniamy.

“Kolyś my vykorystovuvaly dlia cioho helikopter z operatorom na bortu, jaký vysovuvavsia zboku, – pojasniuje pani Skot. – A teper možna sydity na korabli v okeani i posylaty v nebo oktokopter, ščob znimaty, jak plavajuť deĺfiny”.

Drony

Litaĺni aparaty, vidomi takož jak oktokopry, staly pošyrenym instrumentom dlia stvorennia zachoplyvych kadriv

“Koly ja praciuvav operatorom u Kytaji, my namahalysia zniaty deĺfiniv u buchti Honkonhu. Potribno bulo trymatysia na pevnij vidstani vid nych, i ščorazu, koly my vmykaly kameru, vony znykaly. A teper možna zapustyty vysoko nad nymy ciu štuku i keruvaty neju na vidstani, tož ce spravdi rozšyriuje možlyvosti dlia zjomok”, – kaže vona.

Pislia toho, jak u presi z’javylosia dekiĺka vykryvaĺnych istorij pro te, ščo v dejakych scenach naspravdi pokazano zovsim ne te, ščo zdajeťsia na peršý pohliad, čy možuť hliadači po-spravžniomu doviriaty dokumentaĺnym fiĺmam pro dyku pryrodu?

Pani Skot kaže, ščo nastanovy VVS z rokamy stajuť dedali suvorišymy, tož hliadačiv ne obmaniujuť.

Zhidno z cymy nastanovamy, symuliaciji, rekonstrukciji ta dejaki inši prýomy dopuskajuťsia, ale audytoriju treba pro nych poperedyty – holosom dyktora čy jakoś inakše.

“VVS postijno provodyť pereocinku toho, ščo audytorija vvažaje prýniatnym, – pojasniuje vona. – U nas je spysok usioho, ščo možna i čoho ne možna robyty. I jdeťsia lyše pro te, ščob ne obmaniuvaty audytoriju. JA praciuju v cij industriji vže 20 rokiv, i za cej čas use duže syĺno zminylosia”.

Vidpovisty