Džamala: "ščaslyva, ščo maju svobodu tvorčosti"

“Thank you”, abo “Diakuju” – tak nazyvajeťsia ostannia narazi robota Džamaly.

Jiji vychid je častynoju žvavoho tvorčoho procesu, u jaký porynula ukrajinśka spivačka z Krymu.

Dniamy na ekranach z’javyvsia fiĺm “Povodyr”, u jakomu Džamala zihrala odnu iz rolej.

A 12 hrudnia vona prezentuje pisni u novomu dlia sebe formati – u velykomu koncerti na klubnomu majdančyku.

Pro te, jak vona stvoriuvala nový material, pro stosunky iz blyźkymy ta nastroji krymśkych tatar Džamala rozpovila u studiji VVS Ukrajina.

VVS Ukrajina: Vaš nový material za zvučanniam deščo vidrizniajeťsia vid poperednioji tvorčosti. Ščo nadychnulo vas na ci zminy?

Džamala: Ce normaĺno – koly muzykant eksperymentuje iz riznymy žanramy, iz riznymy “muzyčnymy tkanynamy”.

Jakščo hovoryty pro poperedni aĺbomy “For Every Heart” i “All or Nothing”, meni chotilosia, ščob vony buly biĺš schožymy na amerykanśku stylistyku 1960-70-ych rokiv – koly spivak pry aranžuvanni opyniajeťsia v odnomu riadu z usima instrumentamy, peretvoriujučyś biĺše na prykrasu zvučannia.

Cym pryncypovo i vidrizniajeťsia aĺbom “Thank you”. Tomu ščo u niomu holos výšov na perednij plan, a elektronni barabany, instrumenty, bek-vokaly zalyšajuťsia na tli. Take zvučannia biĺš charakterne dlia sučasnoji brytanśkoji muzyky, jake meni vže davno do vpodoby. James Blake, Sam Smith, The Blanks, London Grammar – koly taký zvorušlyvý, duže m’jaký, blyźký i naviť intymný holos ide poperedu usioho zvučannia.

VVS Ukrajina: Popry liryčnisť kompozycij, vaša muzyka teper zvučyť biĺše u formati dlia klubiv i večirok. Tak bulo zaplanovano?

Džamala: Napravdu, ja ne rozhliadaju ce ja ščoś nove, ja prosto prodovžuju počate. Buv peršý aĺbom, druhý, a ce tretij. I chtozna, jakym bude četvertý! Možlyvo ja vzahali zachoču prybraty usi instrumenty i zalyšu lyše fortepiano, abo hitaru, abo ž zrobliu symfonične zvučannia – meni duže chočeťsia zrobyty ščoś take.

I ja ščaslyva, ščo same u svojij krajini volodiju maju ciu svobodu tvorčosti. Včora, umovno, ja brala učasť v opernomu festyvali, de bula chedlajnerom i spivala iz symfoničnym orkestrom starovynnu muzyku Hendelia. Pozavčora ja vystupala na “Džaz-Koktebeli”, jaký, na žaĺ, perejichav u Zatoku, i prezentuvala svoju džazovu prohramu, spivajučy Koula Portera.

A siohodni vy kažete, ščo mene čekajuť i v klubach – ce ščastia!

Buty častynoju svitu

VVS Ukrajina: Pobutuje dumka, ščo v Ukrajini muzyčni smaky masovoho sluchača, m’jako kažučy, zalyšajuť bažaty kraščoho. Jak vy možete pojasnyty ce javyšče?

Džamala: Perš za vse, meni zdajeťsia, ščo ce poznačeno našym “sovkovym” mynulym. Adže buv čas, koly vvažaly, ščo nadto vyražaty svoji emociji – neprystojno.

Ce problema mentaĺnosti – ne varto očikuvaty, ščo u nas masovo počnuť liubyty muzyku soul, elektro čy džaz. Tomu ščo ce muzyka dlia viĺnych ta osvičenych liudej. My namahajemosia, my chočemo, ale dlia cioho potriben čas.

My duže dovho perebuvaly u pevnomu vakuumi – ne mohly jizdyty za kordon, sluchaty muzyku, kupuvaty vdostaĺ plativok, distavaly use z-pid poly – use ce vplyvaje na švydkisť zmin u masovij svidomosti.

Vidpovisty